לא בוכים על חלב שנשפך – כל מה שרצית לדעת על אי סבילות ללקטוז

חלב, אחד המוצרים האהובים והנצרכים ביותר בעולם המערבי. החל מצורתו הנוזלית שאנו מוזגים לקפה, דרך שמנת, חמאה, גבינות מסוגים שונים וכלה בגלידות למיניהן- אנו פוגשים אותו בכל יום. החלב מכיל סידן החיוני לבניית עצמות האדם. אבל יש אנשים, שהתגובה ללָקטוֹז הנמצא בחלב עלולה לגרום להםבעיות שונות בעיכול.

תמר קורנף, דיאטנית במכבי, הסבירה לנו קצת יותר על התופעה:

אז מה זו בעצם אי סבילות ללקטוז?

"לקטוז (Lactose) הוא דוּ-סוכר (מורכב מגלוקוז ומגלקטוז), הנמצא בריכוזים שונים בחלב של כל היונקים. אי סבילות לחלבון זה נוצרת אצל אנשים אצלם יש ירידה בכמות האנזים "לקטָז", שתפקידו לבצע את פירוק הלקטוז לסוכרים גלוקוז וגלקטוז, על מנת לאפשר עיכול וספיגה תקינה שלהם. ירידה זו בכמות האנזים מביאה למצב שבו מתבצע רק פירוק חלקי של הלקטוז שמגיע למעי וגורם בו לתסיסה."

"חשוב להבדיל את התופעה מאלרגיה לחלב, שבה הגוף מזהה את חלבון החלב (קזאין) כגורם עוין לגוף ומגיב אליו תגובה אלרגית".

יש אנשים המועדים יותר לפתח את התופעה?

"אצל כל אדם עלולה להתפתח אי סבילות ללקטוז, אך יש אנשים להם סיכוי גבוה יותר להופעת הבעיה, בעיקר אלה שעברו ניתוחי מעי או סובלים משלשול כרוני – שני מצבים הפוגעים ברירית וגורמים לחסר באנזים לקטָז.בנוסף, תקופה ארוכה של הימנעות משתיית חלב עשויה לגרום למצב בו רמת האנזים יורדת ואז צריכה פתאומית של חלב תגרום לתופעות של אי סבילות ללקטוז.שני המצבים שהוזכרו הם הפיכים – כלומר ייצור האנזים יכול לחזור לרמה תקינה אחרי זמן מה והבעיה תחלוף. אךידוע על מקרים נדירים בהם נגרמת הבעיה בשל חוסר מולד באנזים הנ"ל– וזה מצב לא הפיך.

מהם התסמינים?

"התסמינים אשר יופיעו אצל אדם עם אי סבילות ללקטוז אינם מסכני חיים אך הם בהחלט לא נעימים.
יכולה להופיע נפיחות בבטן כתוצאה מגזים במערכת העיכול, יתכנו שילשול ובחילה,יציאות רכות ומרובותורעשים וקולות מהמעיים. כמו כן עלולות להופיע עוויתות שיגרמו להתקפי כאב בטן."

מהן דרכי הטיפול?

"קיימות מספר דרכי טיפול אפשריות. הדרך הטובה ביותר היא למצוא את הכמות המומלצת של חלב שניתן לצרוך למניעת התסמינים, בעזרת דיאטנית שתתאים תפריט נכון ומאוזן.
יש גם תחליפי חלב שאינם מכילים לקטוז, אך מספקים את הערך התזונתי הדרוש לגוף, כגון חלב סויה, חלב אורז או חלב דל לקטוז (מצוין על האריזה). חלב עיזים עשוי להיות נוח יותר לעיכול. גם בו יש נוכחות לקטוז, אך בריכוז נמוך מזה של חלב פרה.
ולבסוף, ישנו טיפול תרופתי הכולל שימוש בלקטזין או תחליף אחר של האנזים המסייע בפירוק הלקטוז בגוף."

עוד מידע לגבי אי סבילות ללקטוז, ניתן לקבל גם בעמוד מכבי:

http://www.maccabi4u.co.il/2307-HE/Maccabi.aspx?TabId=2309_2310