לא רק גָאוּדי: פסיפס- עיסוק משמעותי בגיל המבוגר

אמנות הפסיפס הייתה מקובלת עוד בתקופות קדומות ועד היום. לא חייבים להיות אמנים גדולים כדי ללמוד כיצד ליצור בפסיפס.

גלית אנטמן קימל, מרפאה בעיסוק במכון לריפוי בעיסוק, מרפאת מומחים מכבי גרנד קניון, חיפה, מסבירה על יתרונות הפסיפס בגיל השלישי ומי יכול ליהנות ממנו.

גלית, מהי אמנות הפסיפס?
פסיפס (או מוֹזאיקה) הוא יצירת אמנות שבה מורכבות פיסות שונות וססגוניות של אבן, זכוכית ושאר חומרים, ליצירת תבנית גראפית. האבנים משובצות בתוך מלט או חומר אחר המחבר ביניהן.האמנים הגדולים ביותר עסקו בפסיפס. האדריכל גָאוּדי הוא דוגמא מוכרת מאוד- יצירותיו המפורסמות ידועות בכל העולם עקב העניין שבהן והצבעוניות. כאשר אנו עוסקים בפסיפס, התהליך מחייב אותנו להשתמש במגוון צבעים, טקסטורות וחומרים. זו עבודה איטית, מדויקת ודורשת סבלנות רבה. עוד לפני היצירה עצמה, אנו נדרשים להתכונן לקראתה – לתכנן את העבודה, לבחור את החומרים והצבעים ולעיתים אף להכין תרשים אשר יעזור לנו בהמשך. הפסיפס הוא דוגמא לעיסוק בעל משמעות בגיל השלישי.

כיצד?
מטרת הריפוי בעיסוק בגיל הזהב הינה לקדם ולשמר את היכולת התפקודית של האנשים ואת איכות חייהם. המטרה היא לאפשר לאדם המבוגר עצמאות מרבית ומעורבות בעיסוקים משמעותיים במארג החיים. מרפאים בעיסוק מאתרים את הגורמים המאפשרים והמעכבים תפקוד ובכך מסייעים לאדם להתמודד עם קשייו.

העיסוק בפסיפס דורש מגוון כישורים. מיומנויות קוגניטיביות כמו: ריכוז, קשב, יכולת תכנון, תפיסה מרחבית ועוד, מיומנויות מוטוריות ותחושתיות בעבודת ידיים כמו אחיזה, כוח, סיבולת וכן מיומנויות חברתיות ורגשיות. המרפאים בעיסוק יכולים לבצע תהליך של  ניתוח פעילות, בו הם קובעים כיצד להתאים את העיסוק ליכולות האדם.

מכיוון שלעיסוק בפסיפס שלבים רבים, ניתן להתאימו לכל אדם בהתאם למצב תפקודו. לדוגמא, אם יש קשיים באחיזת חלקים קטנים, ניצור עם חלקים גדולים יותר. אדם עם קושי קוגנטיבי כגון בעיה בתכנון, יצור את הפסיפס בעזרת הוראות מפורטות וסקיצה נתונה. כמו כן ניתן להגביר באופן מדורג את האתגר שבעשיה.

מהם יתרונות העיסוק בפסיפס?
באופן כללי, כמעט כל אחד יכול לעסוק בזה עם התאמה אישית. זוהי פעילות שמתאימה כמעט לכולם. היא מאפשרת ריפוי דרך יצירה והנאה. אדם יכול לשלב אותה בפעילות היום-יומית שלו תוך כדי יצירת מפגש חברתי. בל נשכח את התוצר הסופי והוא היצירה עצמה שעוזרת בבניית הדימוי האישי, תחושת הפרודוקטיביות והערך העצמי. כפי שציינתי קודם, היצירה הינה בעלת שלבים רבים ולכן היא מאפשרת עבודה הדרגתית והתאמה אישית לכל אדם בהתאם לרמת תפקודו.

ניתן להגיע להתייעצות עם מרפאים בעיסוק הנמצאים במכונים לריפוי בעיסוק של מכבי לצורך ביצוע  הערכה ומציאת עיסוק משמעותי כדוגמת הפסיפס  לשימור ו/או קידום מצבו התפקודי של האדם.