ניקוי כבד – מתנקים גם מבפנים לקראת האביב

פעמים רבות בזמן האביב, אנו מרגישים כי אנחנו בפתחה של תקופה חדשה. תחושה זו מביאה כמה מאיתנו להתחדש ולנקות מאיתנו דברים וחפצים אשר מסמלים את תקופה החדשה. אך הניקוי לא חייב להיות חיצוני בלבד. אבישׁג לבקוביץ, מטפלת בתזונה וצמחי מרפא במרפאת מכבי טבעי מודיעין, מסבירה כיצד ניתן להתנקות גם מבפנים.

 אבישג, מהו בעצם ניקוי מבפנים?
טיהור וניקוי הגוף מרעלים מצטברים תופס מקום חשוב בהליך הטיפולי ברפואה המשלימה וכלי יעיל לתחילת הריפוי. כבד נקי תורם להקלת תסמיני מחלות כרוניות שונות כמו עצירות, סוכרת,דלקת פרקים, דלקות עור ומחלות דלקתיות אחרות, תשישות נפשית, דיכאון, מיגרנה וכאב ראש ועוד. התמיכה בכבד מומלצת לאנשים הסובלים מבעיות רפואיות קיימות, וכן כפעולה מונעת מחלות.

מדוע מתמקדים דווקא בכבד?

הכבד נמצא בחלל הבטן ומשמש לוויסות רמות של חומרים חיוניים רבים בדם. כמו כן, הוא מהווה מרכז הניקוז והטיהור של הגוף כולו. חומרי הפסולת ותוצרי הלוואי של רקמות הגוף מתנקזים אל הכבד, עוברים תהליכים שונים של פירוק, המרה ונטרול וחלקם מופרשים מן הכבד אל מחוץ לגוף דרך המעיים. האטה או חסימה של תהליכים אלה יגרמו להצטברות של פסולת ברקמות השונות ולתגובה לא רצויה במערכות החיוניות.
כבד בריא משתלב בפעילות תקינה של המערכת הלימפטית ושל מערכת החיסון וכן  שומר על רמת הויטאליות הכללית של הגוף. תמיכה בפעילות תקינה של הכבד קשורה באופן ישיר לרמות תקינות של שומנים בדם ומשפרת תפקוד אצל אנשים הסובלים מהפרעות שונות.

ואיך עושים זאת?

ניתן לבצע ניקוי של הכבד בתהליכים הכוללים שימוש נרחב בצמחי מרפא,תזונה מיוחדת ואף צום. הזמן המתאים לניקוי הינו בעיקר עם סוף החורף ובזמן האביב.

ניתן לבצע את הניקוי בכמה רמות על פי צרכי המטופל. הרמה הבסיסית הינה הימנעות מעישון, אלכוהול, חומרי הדברה, מוצרי מזון מעובדים, צבעי מאכל ומאכלים מטוגנים. כמו כן מומלץל שתות מדי בוקר כוס מים עם מיץ לימון טבעי. אגב, המלצה זו מתאימה גם כהמלצה כללית והנוהגים בה כל השנה ישפרו בצורה משמעותית את בריאותם.

השלב השני בתהליך הניקוי כולל שפע של מזון טרי, עתיר בנוזלים ובאנזימי עיכול המקל על פעולות הכבד ומחדש תאים. מזון זה כולל ירקות טריים של העונה, דגנים מלאים, קטניות טריות בעיקר שעועית מָאש (הנקראת גם "אפונה סינית", VignaRadiata), נבטי דגנים, זרעים ופירות טריים.
חשוב לציין כי הנבטים מרכזים  בתוכם את תמצית האנרגיה והחומר שבזרע. הם אחד המקורות העשירים והאיכותיים ביותר לוויטמינים, מינרלים, אנזימים וחומצות אמינו חיוניות והם מכילים אנרגיה זמינה ומתאימים מאד לתהליכי ניקוי.
רמות מתקדמות יותר של ניקוי כוללות שימוש בצמחי מרפא הידועים בתכונות ניקוי של הכבד כגון לענה מדברית ((Artemisia herba alba, גדילן מצוי(Silybummarianus), ציפורן חתול (alendula off.), וֶרבֶּנה רפואית (Verbena off), רוזמרין רפואי (Rosmarinus off) ועלי ארטישוק ( (Cynarascolymus

בשלב הראשון ייתכנו תופעות כמו כאב ראש, שלשול או שינויים במצב הרוח. לרוב הם חולפים לאחר כמה ימים. מומלץ לעסוק בפעילויות שונות המביאות לשחרור מתח וכיווצים שונים בגוף כמו יוגה, מדיטציה, תרגול מיינדפולנס וכן שחייה, רכיבה, הליכה ועוד.
לפני תחילת התהליך, יש להתייעץ עם איש מקצוע באחד ממרכזי מכבי טבעי לגבי מינון צמחי המרפא ושלבי הניקוי.