לא שומרות בבטן – על הקאת-יתר בהריון

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(20195)3

נשים רבות מכירות את תופעת בחילות הבוקר בזמן ההריון. 50-80% מהנשים בעולם, ללא הבדלי גזע או דת, סובלות מבחילה במהלך הריונן. מחקרים רבים נערכו בעניין. חלקם קושרים את התופעה לעליית הורמונים כמו אסטרוגן, פרוגסטרון והורמון השִליה (HCG) ולחוסר בויטמין B6 ומחקרים אחרים קושרים אותה להפרעה בתנועתיות של מערכת העיכול בשל לחץ. לאחרונה נמצא קשר בין הבחילות לבין חיידק הנמצא בקיבה (Helicobacter Pylori, המוכר כקשור לשכיחות גבוהה של כיב הקיבה) ואף לפעולת יתר של מערכת החיסון.

יש נשים הסובלות מהתקפים חמורים במיוחד של בחילה והקאה בהריון. מצב זה קרוי "הקאת-יתר בהריון", (בלעז: Hyperemesis Gravidarum) ועליו מסביר ד"ר קובי כהן, מומחה ברפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית במכבי ומנהל את "איה מדיקל", מרכז לבריאות האישה בבית חולים אסותא.

הבחילה, עם או בלי הקאה, בקרב נשים הרות מופיעה בד"כ בין השבוע הרביעי לשבוע ה-16 ומסתיימת ב-90% מהמקרים עד שבוע 20. רק חלק קטן מהנשים יסבלו מהקאות לאורך כל ההריון. המצב הקרוי "היפֶּראֶמֶזיס גרָבידָרוּם", הוא מצב חמור של הקאות קשות וחוזרות, עד כדי סכנה להתייבשות ואף, לעיתים נדירות, למוות. כמו כן עלול המצב להביא לירידה במשקל האם, לבעיות במוח ובמערכת העצבים כתוצאה מחוסר ויטמינים ולקרעים בוושט. לעיתים מלווה המצב בדיכאון משנִי עם ירידה בתפקוד הכללי. חשוב לציין כי זה יכול להיות תסמין של מחלות אחרות כגון דלקת מעיים, כיב, או דלקת כיס מרה, כבד או לבלב ואי ספיקת כליות.

טיפול מוקדם חשוב כדי למנוע החמרה והגעה לסיבוכים שהוזכרו. האבחנה מבוססת בעיקרה על סיפור המחלה הנמסר ע"י האשה ההרה והערכת מידת ההתייבשות מתבצעת ע"י מתן דגימת שתן בה נמדדות רמות האצטון. ההתייבשות כשלעצמה מביאה להחמרת הבחילה, בנוסף לסיבוכים הקשים שהיא עלולה לגרום בכל מערכות הגוף. באם אובחן מצב של התייבשות יש להביא את האשה למסגרת רפואית בה אפשר לתת נוזלים לתוך הוריד, תוך ניטור מעבדתי של מצבה.

לנשים הסובלות מהקאות יתר בהריון חשוב לשתות ולאכול בכמויות קטנות אך לעיתים תכופות. טיפול בדיקור יכול לסייע להקלה בבחילות וכן שימוש בג'ינג'ר. להקלה על הבחילה וההקאה ניתן לקחת תרופות אנטיהיסטָמיניות, הפועלות על מרכז ההקאה, או פּרָמין, הפועל בנוסף גם על הקיבה עצמה. התרופה זוֹפרָן, המשמשת חולים אונקולוגיים כדי להקל על הבחילות הנגרמות להם כתוצאה מהכימותרפיה, יכולה לסייע גם במקרי היפראמזיס גרבידרום. לאחרונה אישר ה-FDA שימוש בתרופה, דיקלֶגיס (Diclegis), המשלבת ויטמין B6 (פירודוקסין) יחד עם חומר אנטיהיסטָמיני שנמצא יעיל ובטוח לשימוש בנשים הרות.