לב מן הצומח

טבעונות. דלה מאוד בשומן רווי ובכולסטרול

האם תזונה מן הצומח מיטיבה עם בריאות הלב? ואיך מאזנים בין תזונה צמחונית או טבעונית טובה לבין הצורך לשמור על הלב שלנו? ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת התזונה במכבי שירותי בריאות, מסבירה

צמחונים וטבעונים חיים בממוצע שנים ארוכות יותר מאנשים האוכלים בשר. עובדה זו יכולה להיזקף גם לזכות גורמים כמו מודעות מוגברת לאורח חיים בריא, אך עדיין יש משקל לבריאות הלב הטובה בדרך כלל של קבוצות אוכלוסייה אלו.

מה גורם להבדלים המשמעותיים הללו? הגורם העיקרי הוא שתזונה מאוזנת מן הצומח מבטיחה שפחות שומן רווי וכולסטרול ייכנסו לגוף. תזונה זו כוללת שפע של ירקות ושל פירות, דגנים מלאים וחלבונים מן הצומח כגון קטניות, אגוזים וסויה. המשמעות הישירה היא הפחתת הסיכון למחלות כמו יתר לחץ דם, עודף משקל וסוכרת.

מנגד, יש לזכור כי גם בתזונה צמחונית מגוונת ומאוזנת יש עדיין חוסר מסוים ברכיבים תזונתיים הקשורים לבריאות הלב, כמו אומגה 3, ברזל, ויטמין B12 ועוד. אז איך מאזנים בין תזונה צמחונית או טבעונית טובה לבין הצורך לשמור על הלב שלנו?

ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת התזונה במכבי שירותי בריאות, מסכימה וקובעת קודם כול כי תזונה צמחונית מאוזנת כהלכתה היא בריאה מאוד ויכולה להתנהל כמעט ללא חוסרים. "צריך להפריד ולבחון מה האדם אוכל, כל מקרה לגופו. יש סל מאוד גדול של סלקטיביות תזונתית, יש צמחונים שאוכלים דגים וכאלה שלא".

ד"ר אנדוולט ממשיכה ומסייגת: "דיאטה צמחונית אכן נחשבת דלה מאוד בשומן רווי ובכולסטרול, אבל אלה נמצאים לא רק בבשר. צמחונים רבים אוכלים גבינות, ויש בהן גבינות שמנות מאוד, רוויות, עם שומן טרנס, שאינן בריאות מבחינה זו.

"ההמלצה לצמחונים ולטבעונים היא להתייעץ עם דיאטנית כדי לוודא שהתזונה שלהם מאוזנת ושהם מקבלים חלבון מלא באמצעות צירופי מזון שונים. אפשר לקחת כתוספי מזון רכיבים כמו B12 וברזל, שחוסרים בהם משפיעים על כל מערכות הגוף. ברזל, למשל, הוא נשא של החמצן בגוף. אם אין די ברזל בדם זה משפיע על המערכת כולה, ובכלל זה גם על בריאות הלב".

מה לגבי אומגה 3 – האם גם אותה יש ליטול בנפרד?

"אומגה 3 נמצאת גם בצמחים, כך שאין הכרח גורף לצמחונים לקחת אותה כתוסף מזון".