למען אוויר נקי יותר בישראל

ידוע כי עישון פָּסיבי מזיק לנו ולמעשה כופה עלינו את נזקי העישון. לשמחת הלא מעשנים, כחלק מתוכנית לאומית לצמצום נזקי העישון, נכנסו בחודש האחרון לתוקף איסורים והגבלות חדשות על עישון במקומות ציבוריים.

לרשימת האיסורים הקיימת, מצטרפים מעתה הגבלות חדשות שמטרתן לאפשר לכל אחד לנשום אוויר נקי במרחב הציבורי ולהמנע מנזקי העישון הפאסיבי.

מהיום, לדוגמא, חל איסור עישון באולמות המשמשים להופעות, באולמי שמחות או בגני אירועים על מנת למנוע מהמבלים לסבול מעשן הסיגריות. בנוסף, אסור לעשן בטווח של עשרה מטרים מהכניסות ומהיציאות ממבנים של בתי חולים ומרפאות.

אם עד היום המרפסות במסעדות, בתי קפה ומועדונים הוקצו למעשנים, מהיום גם מחוץ למבנה בית אוכל אסור לעשן, אלא אם הוקצה לכך שטח מסוים שאינו עולה על 15 מ"ר. שאר האיזור צריך להיות שמור ללא מעשנים.

מהיום אסור לעשן גם בקאנטרי השכונתי. למעשה לא ניתן כלל להקצות איזורי עישון בכל שטח הבריכה לרבות שטח החצר שלה.

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא משפחה ומנחה סדנאות להפסקת עישון במכבי מסביר, כי קיים הבדל בין נזקי עשן הסיגריה הנשאף על ידי המעשן – הוא "העשן המרכזי", לבין נזקי העשן הנפלט מפיו של המעשן – "העשן הצדדי".

"חלקיקיו של העשן הצדדי קטנים פי 10 מחלקיקי העשן המרכזי, קטלניים יותר, ולכן חודרים עמוק יותר לריאות.ההשפעות המיידיות של חשיפה לעשן הנפלט מהמעשן מתבטאות בגירוי בעיניים, כאב ראש, בחילה וסחרחורת. בטווח הארוך יש עליה של 25% בסרטן ריאות ומחלות לב בבני משפחה של מעשנים. כ-1,500 מעשנים פסיביים מתים בשנה בישראל. כיום ידוע שגם עישון שלישוני גורם לסרטן,למשל כאשר אדם נכנס למעלית אחרי שהמעשן בה כבר יצא ממנה.

לאור הידע שלנו על נזקי העישון הכפוי (העישון הפסיבי),הגנה על בריאות הציבור באמצעות חקיקה היא דבר מתבקש".

לתקנות המלאות באתר משרד הבריאות:  http://www.health.gov.il/Subjects/KHealth/smoking/Pages/default.aspx