לראות את העתיד

28367 Blog_photo_INSIDE_2017

חושבים שאתם יודעים הכול על ראיה? ד"ר מילכה מטאנס-סוידאן, מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה במכבי שירותי בריאות, על התפתחות הראיה בגוף האדם, החל משלב ההיריון.

ראיה היא החוויה התפיסתית של קליטת מידע מהסביבה באמצעות אור. תהליך הראיה מתווך על ידי מסלול הראיה, כאשר האור והגירויים הוויזואליים נקלטים על ידי רשתית העין ומועברים כאותות דרך עצבי הראיה לעיבוד ברקמות המוח. התפתחות הראיה הינה תהליך דינמי שמתחיל עוד בזמן ההיריון.
• עוד ברחם העובר מסוגל להבדיל בין חושך לאור.
• לאחר הלידה ובשבועות הראשונים לחיים התינוקות לומדים לראות, כמו שהם לומדים ללכת ולדבר.
• בחודש הראשון התינוק רואה מטושטש וקרוב לפניו, כאשר תפיסת הצבעים ירודה והוא רגיש מאוד לאור.
בגיל זה התינוקות מעדיפים להסתכל על דפוסים מנוגדים מאשר להסתכל על משטחים פשוטים.
• כאשר הם מגיעים לגיל חצי שנה, חדות הראיה משתפרת עם שדה ראיה גדול יותר בקוטר של כחצי מטר ועם תפיסת צבעים משופרת.
• השנתיים הראשונות לחיים הינן קריטיות להתפתחות תקינה של מסלול הראיה. בשבועות הראשונים הרשתית ממשיכה את תהליך ההבשלה ולכן היכולת של ראיית חפצים והבדלה בצבעים הולכת ומשתפרת כל הזמן.
• ככל שהתינוק מתבגר כך גם תפיסת העומק, השליטה בתנועות העין ובמיומנויות תיאום של גוף והעין ממשיכות להשתפר. בהגיעם לגיל תשעה חודשים והודות ליכולת הזחילה, התינוקות יותר עצמאיים וחוקרים את סביבתם, הם מושפעים מיותר גירויים ויזואליים שממשיכים את התפתחות הראיה.

יש חשיבות רבה בבדיקות עיניים בקרב תינוקות על מנת לאבחן בזמן בעיות ופתולוגיות שעלולות לגרום לפגיעה ואיחור בהתפתחות הראיה. לפי המלצות איגוד רופאי העיניים האמריקאי American Academy of Ophthalmology, ולפי איגוד רופאי העיניים האמריקאי, המומחים ברפואת עיניים בילדים ובפזילה American Association for Pediatric Ophthalmology and Strabismus, יש לערוך בדיקת עיניים בכל תינוק.

הבדיקה הראשונה מבוצעת לאחר הלידה. הבדיקה, אשר מבוצעת על ידי רופא ילדים בבית החולים, בודקת את החזר האור מקרקעית העין ומאפשרת לגלות פגמים תוך עיניים מולדים. את הבדיקה השנייה מבצעים עד גיל שנה, לאחר מכן את הבדיקה השלישית בגיל 3 שנים וחצי, ואת הבדיקה האחרונה לפני כיתה א, כאשר הבדיקה תבוצע על ידי רופא עיניים מומחה ברפואת עיניים ילדים. הבדיקה באה לשלול סיבות לעין עצלה שעלולה להיגרם מבעיות תשבורתיות וצורך במשקפיים (קוצר ראיה, רוחק ראיה ואסטגמציה), פזילה והפרעה בתיאום בין תנועות העיניים, או כל פגם תוך עיני (קרנית, עדשה, רשתית) שעלולים להפריע בהתפתחות הראיה.