מגיעים רגועים להריון

22805-Blog-Photo-NEW_Sex-(21011)3

במחקר של אוניברסיטת הארוורד נחשף כי מטופלות שמקבלות תמיכה לאורך כל שלבי טיפולי הפוריות נמצאות בסיכוי גבוה יותר להרות מאשר נשים ללא תמיכה רגשית

במחקר של אוניברסיטת הארוורד השוו החוקרים בין 97 מטופלות אקראיות והצלחת ההריונות שלהן. בין הנבדקות היו נשים שקיבלו טיפולי פוריות בלבד ונשים שהשתתפו בתוכנית להתמודדות עם מצבי לחץ בזמן ההריון. החוקרים מצאו כי נשים שמקבלות תמיכה רגשית מעלות את סיכויי ההצלחה להרות ב-160%

עפרה ליאור מהמרכז הרפואי לפוריות, העוסקת בהדרכת זוגות, טוענת כי נשים רבות אינן מצליחות להתמודד עם הלחץ הנפשי ובכך מחמיצות הזדמנויות להרות. "אפשר ללמוד מהמחקר החדש שתחושות ההלם, הלחץ או המבוכה שנפוצים אצל המטופלות משפיעות גם על ההצלחה. לכן מטופלות שבגלל תחושות לא נעימות בוחרות להתמודד בעצמן עם הטיפולים, בעצם מגבירות בלי כוונה את סיכויי הכשלת ההיריון".

ליאור מוסיפה: "כדי להתחיל את הטיפולים ברגל ימין מומלץ לשלב תמיכה וליווי מקצועי עוד לפני שנבחר מסלול הטיפול או הרופא המטפל. בשלב הראשוני טרם ברור עד כמה באמת הבעיה סבוכה ואולי בעזרת הפחתת הלחץ וכמה טיפולים קלים אפשר להרות. כמעט כל הנשים שפונות לתמיכה עושות זאת רק לאחר שהן חוו את הרגעים הקשים שבתהליך הפוריות, כמו רצף הפלות וטיפולים שכשלו. חבל לעבור את הכישלונות ואת האכזבות שאפשר למנוע מראש".

מהן ההמלצות שלך להפחתת הלחץ בקרב זוגות שעוברים טיפולים?

"חשוב לשמור על פתיחות לגבי הטיפולים ולא להוסיף לחץ נפשי עקב הצורך להסתיר את המצב. רבות מהנשים שעוברות טיפולי פוריות נוטות להסתיר עובדה זו ממשפחתן או מחברים וממקום העבודה. להסתרה יש מחירים כי מאבדים את האפשרות להיעזר בתמיכת המשפחה והחברים.

"לא להיבהל אם נוצר אובדן של החשק המיני, זה טבעי ולא מעיד על פגיעה בזוגיות. לפעמים בהליך הטיפול יחסי המין הופכים מחוויה אינטימית למשימה רפואית, וטבעי ששינוי כזה ישפיע על שגרת היחסים. מומלץ לדבר על כך בפתיחות עם הצד השני.

"במהלך הטיפולים אסור להיגרר להפסקת פעילויות שהיו חלק משגרת חיינו. אצל חלק מהנשים שעוברות טיפולים יש נטייה להפסיק לעבוד, להימנע מלעסוק בתחביבים או מפגישת חברים ובני משפחה. התוצאה יכולה להיות מעבר חד מחיים עשירים לתקופה שבה החיים סובבים כולם סביב הורמונים, זריקות והמתנה לטלפונים של האחות.

"ועצה אחת אחרונה: להקפיד לא לחבר בין כישלונות בטיפול עם כישלונות אחרים. יש מטופלות שהופכות בעיני עצמן את כל חייהם לכישלון אחד גדול ויוצרות דיכאון. מדובר בייסורי שווא כי אין קשר בין עובדות אלו לבין הצלחת הטיפול".