מדוע לא כדאי לכם לפצוח בדיאטת כאסח לעולם, ובפרט לא בתקופת החגים…

דיאטות כאסח פנימי

בחרתם לפצוח בדיאטה? ובכן, מדובר בהחלטה מאד משמעותית שיכולה לסייע לכם לשפר את בריאותכם, מראיכם ותחושת הביטחון העצמי, אך אם לא תבוצע בצורה מושכלת, היא תשיג בדיוק את ההפך… דיאטה אגרסיבית (מה שקרוי "דיאטת כאסח") יכולה לפגוע מאד בבריאותכם ואנו ממליצים לכם להימנע ממנה תמיד ובמיוחד בתקופת החגים. סיון פלג, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה מדוע דיאטות שכאלה כל כך מסוכנות ומציעה חלופות בריאות יותר.

החגים הם שבירת שגרה. חלקינו מחכים להם בקוצר רוח, וחלקנו קצת פחות. כך או כך, מסתבר שהשינוי שהחגים מביאים איתם, אינו מתמקד רק בלוח השנה ובחופשות , אלא גם במצב הרוח שלנו.

במחקרים שונים נמצא כי עקומת מצב הרוח של כל אדם היא שונה במהלך החגים. בעוד אדם אחד יחווה התרוממות נפש וחדווה במהלך החג, חברו עשוי לחוות ירידה במצב הרוח ואף לצלול לדיכאון.

עכשיו, תוסיפו לכל זה גם סטרס הקשור לאכילה ופחד מהשמנה ומה קיבלתם? סיכוי לא רע למערבולת רגשית מכובדת.

הסטרס המדובר יכול לנבוע ממספר סיבות, אך הידועה שבהן קשורה למניעה אגרסיבית של מרכיבי תזונה מן הגוף הידועה גם כדיאטה קצרות טווח ( או "דיאטות כאסח" בשמה הפופולרי). דיאטה כזו יכולה לגרום לנזק גופני לא מבוטל: פירוק של חלבונים ( נלקחים מרקמת השריר) ובנוסף הכבד אשר תפקידו להיות ספק האנרגיה במצבי רעב, נכנס לפעולה ומתחיל לפרק שומנים בקצב מוגבר. הנ"ל גורם ליצירת גופיפי קטו אשר גורמים לעליה בחומציות הדם. מעבר לכל אלו, מנגנון הישרדותי קדום אשר נמצא במוחנו, נכנס למצב "חיסכון" מאחר ומרגיש כי הגוף נמצא במצב בו אין מספיק מזון בנמצא. המנגנון מתוכנן כך שכאשר נפגוש מזון שוב, גופנו יצטרך למלא מאגרים ואז עשויה להתרחש אכילה מוגברת, מה שתורם רבות לעליה חוזרת ואף גדולה יותר במשקל בסיום הדיאטה. מעבר לכל אלו, דיאטה מסוג זה עשויה  גם לייצר מתח נפשי לא מבוטל. הן בשל תחושת ה"אסור" המתלווה אליה, והן בשל הפחד של אי הגעה ליעדים תוך זמן קצר.

דיאטות בזק מסוגים שונים אינן מומלצות באופן גורף. הן אינן מיטיבות עם הגוף ואף עשויות לגרום לו נזק. ברור מאליו שבתקופה שבה אנו עשויים להיות ממילא נתונים למתח רב, נרצה להימנע משימוש בדיאטות אלו, על מנת להפחית תחושות שליליות, ולהנעים את אווירת החג ככל שניתן.

אז איך כן נכון לשמור על המשקל בתקופת החגים?

  1. להימנע ככל שניתן ממחשבות של "אסור".
  2. לדאוג להיות פעילים גופנית במהלך כל החגים.
  3. להימנע מצומות לפני ארוחת החג, לאכול ארוחות מסודרות במהלך היום וארוחה קטנה ( פרי/ שקדים/ פרוסת לחם קל עם ממרח) כשעתיים לפני הארוחה על מנת לא להגיע רעבים מאוד אל הארוחה עצמה.
  4. לזכור שבלתי אפשרי לעלות במשקל מארוחה גדולה אחת. תמיד ניתן לחזור אל התלם ביום המחרת.חג שמח ובהצלחה!