מדיה חברתית – כל מה שהורים צריכים לדעת

22805-Blog-Photo-NEW_lev-(20195)2

גם אם אתם לא אשפי מחשבים גדולים ומבחינתכם המחשב הוא בעיקר עוד אביזר עיצובי בבית שיושב בפינה וצובר אבק, אתם בוודאי ערים למהפכת המחשוב והאינטרנט שמתחוללת בעשורים האחרונים. האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט, הפכו לכלי תקשורת שפוסח על כל המדיות האחרות ומאפשר לכל אחד בכל גיל לבטא את עצמו, להציג את עצמו לעולם ולהכיר אנשים אחרים.

אם אתם הורים לילדים, אתם יכולים להיות בטוחים שילדיכם שולטים ברזי הפייסבוק, מכירים כל קיצור בטוויטר ומנהלים חיים חברתיים עשירים ברשתות החברתיות – ואין בכך רע, אבל כמו כל דבר, גם ברשת החברתית יש צורך בבקרה הורית על מנת לוודא שילדכם לא נופל קורבן לניצול או בריונות.

מרבית הרשתות החברתיות לא מאפשרות לילדים מתחת לגיל 13 להחזיק חשבון, על מנת להגן על ילדים צעירים מידי, אך ילד צעיר יכול בקלות לזייף לעצמו חשבון ולהצהיר שהוא מבוגר יותר. המלצת המומחים היא שבמידה ואתם קונים לילדכם מכשיר נייד (והוא מתחת לגיל 13), צרו איתו הסכם שלא יהיה בו פייסבוק עד שיגיע לגיל 13 לפחות.
אם החלטתם לעשות לו הנחות ולאפשר לו לפתוח חשבון, רצוי שתדברו איתו על הנושא ותסבירו לו שזה כיוון שאתם סומכים עליו וגם תסבירו לו כיצד אתם הולכים לנהל מעקב והשגחה על הפעילות (כמו להוסיף אותו לחברים למשל).
מרגע שאתם יושבים לפתוח חשבון יחד, וודאו שהגדרות הפרטיות הן המחמירות ביותר ואין פרטים לא דרושים כמו מספר טלפון נייד או כתובת בבית וכו'. זה זמן טוב גם להסביר לו שלא להעלות פוסטים אשר חושפים מיקום מדויק, או תמונות לא ראויות ואישיות מידי, או כאלה בהן ניתן לתייג אותו לפי מיקום גאוגרפי. קלישאתי ככל שזה ישמע, רצוי להסביר לו שלא ידבר עם זרים ולא יתן את הסיסמא שלו בשום אופן ובכל מקרה חריג שיבוא לספר לכם.

חשוב להסביר לילד שמה שעולה לאינטרנט למעשה נשאר שם לתמיד. ניתן להגיע גם למידע שנמחק וכן, מעסיקים ומוסדות לימודיים לעיתים עוברים על מידע מרשתות חברתיות. ייתכן והמידע הזה פחות יעניין ילדים צעירים או נערים, אך תמשיכו להזכיר את זה ועל הבסיס הזה צרו איתם הסכם שקוד ההתנהגות והערכים שמנחים אותם בחיים האמיתיים ינחו אותם גם ברשת.

עם ילד מתחת לגיל 13 אפשר להתעקש לדעת מה הסיסמא שלו, אך עבור עם נער זה עלול להיתפס כפלישה לפרטיותו ועדיין – אתם הסמכות ההורית. אם אתם חברים של ילדכם בפייסבוק יש סיכוי שהוא מודע לכך ופתח חשבון נוסף. אם אתם רואים שהוא אינו פעיל ובפרופיל ולא מוסיף חברים יש מקום לחשוד בכך ולוודא איתו שהוא מכבד את ההסכם עמכם.

אתם מכירים את ילדכם טוב מכולם, אם הוא נוטה להסתבך, זה עלול לקרות לו גם ברשת החברתית ולכן חשובה מעורבותכם כהורים. אם הרשת החברתית תופסת מקום נכבד מידי והיא באה גם בזמן פעילויות ואירועים משפחתיים, זה הזמן לשים את הגבול כדי שחווית הגלישה לא תבוא על חשבון דברים חשובים אחרים.

http://www.webmd.com/parenting/features/social-media-and-tweens-teens