מה מניע רפואה מונעת?

בני משפחה

שימו לב: תזונה בריאה ועיסוק בספורט אלו דברים מאד חשובים לבריאותנו, אך לצידם כדאי מאד לבצע בדיקות תקופתיות. איך נדע אילו בדיקות לעשות ומתי חשוב לבצע אותם? ד"ר גיל טלמור, מנהל המחלקה לבריאות בקהילה במכבי, משתף אותנו בכמה דברים שכדאי לדעת.

  • איך אתה ממליץ להתעדכן במידע בנוגע לבדיקות בכל גיל?

בדיקות תקופתיות הן חלק מתהליך קידום הבריאות. המטרה של בדיקות אלו היא לאפשר הארכה בתוחלת החיים ולאפשר איכות חיים טובה יותר. זוהי רפואה מונעת ראשונית, המתייחסת לאנשים בריאים שרוצים למנוע התפתחות מחלות. רפואה מונעת ראשונית כוללת חיסונים, טיפול תרופתי מונע, שינויים בתזונה ועוד. ההמלצות לבדיקות השונות תלויות בגיל. חלק ההמלצות קיימות באתר של מכבי, אך הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להגיע לרופא המטפל – אצלו אפשר לברר בנוגע כל הבדיקות שיש לעשות בהתאם לתיק הרפואי של המטופל.

  • האם הבדיקות מתחלקות לבדיקות שנתיות או בדיקות שיש לעשות פעם במספר שנים?

יש בדיקות שהן בדיקות שנתיות, למשל: מומלץ לנשים בגילאי 50-75 לבצע בדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים. כמו כן, יש בדיקות שמומלץ לבצע פעם בשנה, כמו בדיקת דם סמוי בצואה לגילוי סרטן המעי הגס. הבדיקות השונות מומלצות למטופל בהתאם לגילו.

  • האם חשוב לעקוב אחר הבדיקות שביצענו או תוצאותיהן? אם כן, באיזו צורה אתה ממליץ לאכסן אותן?

הדבר החשוב ביותר הוא דווקא פירוש תוצאות הבדיקה: אם יש ממצאים בבדיקה, יש להמשיך בבירור ולטפל בהם התאם. בכל מקרה, כדאי תמיד לשמור את תוצאות הבדיקות למעקב, גם אם הבדיקות יצאו תקינות. כדאי שתהיה בבית תיקייה בה ירוכזו תוצאות הבדיקות באופן מסודר. כמו כן, יש בדיקות שלא מגיעות לרופא המטפל – חשוב לעדכן את הרופא בכל תוצאות הבדיקות שמתקבלות.

  • לאילו תסמינים יש לשים לב בכל גיל? אילו תסמינים צריכים להדליק לנו "נורה אדומה"?

כל מצב שבו יש שינוי פיזי בלתי מוסבר, כמו למשל תחושה מסוימת שלא הייתה קיימת לפני, הופעת חום ללא תסמינים נוספים ועוד, דורש התייחסות וייעוץ רפואי.

  • האם יש אפשרות להגיע לרופא ולהוציא את כל הבדיקות הרלוונטיות לאותה השנה בהתאם לגיל?

אכן יש אפשרות כזו. מומלץ לקבוע תור לרופא המטפל שירכז את הבדיקות הנדרשות בהתאם למצב הכללי והמצב הרפואי בהתייחס לגיל המטופל תוך שילוב ההיסטוריה המשפחתית שלו.

  • יש לך המלצות לסדר קביעת הבדיקות?

קביעת הבדיקות תלויה בנוחיותו של האדם שקובע את התורים. כשקובעים את התורים חשוב לקחת בחשבון שתהליך הבירור וקבלת התוצאות של הבדיקות לוקח זמן.

  • ממה עדיף להימנע בכל גיל וגיל כדי למנוע סיכונים מיותרים? שתף אותנו בטיפים בנושא

כדאי לא להיחשף לשמש לאורך זמן, לבצע פעילות גופנית סדירה ולהימנע מאכילה מופרזת של מזון מהיר. יש המלצות נוספות שהן נגזרות של הגיל – כמו בדיקות ממוגרפיה, בדיקות דם סמוי בצואה ועוד.

  • האם יש מחלות תורשתיות שיש לשים לב אליהן יותר? שתף אותנו בדוגמאות.

אם יש היסטוריה משפחתית בנוגע למחלה מסוימת יש סיכוי גבוה יותר שהמחלה תמשיך במשפחה ולכן להקפיד על בדיקות לגילוי מוקדם. דוגמאות למחלות שעלולות להיות תורשתיות הן סרטן שד וסרטן מעי גס. למידע נוסף בנושא זה מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד מכבי בפייסבוק!