מונח החודש: דום לב

נכתב ע"י ד"ר מיקי בורשטיין
דום לב מתאר מצב בו ההתכווצות התקינה של שריר הלב נפסקת באופן פתאומי בגלל הפרעה בקצב הלב. כתוצאה מכך נפסק הדופק, חלה ירידה פתאומית בלחץ הדם, ובתוך מספר שניות האדם מאבד את הכרתו. מוות נגרם בתוך דקות ספורות בגלל חוסר הספקת דם למוח ולאיברים חיוניים.
טיפול מיידי יכול להציל את הנפגע ולהשיב את פעילות הלב לקצב תקין.
במרבית המקרים, הסיבה לדום לב היא הפרעת קצב מהירה מאד, שמונעת משריר הלב להתכווץ ולהזרים דם באופן תקין וגורמת ללב "לפרפר", פשוטו כמשמעו.
דום לב הינו אירוע חריג ובלתי צפוי, שיכול לקרות לכל אדם, לצעירים ולבוגרים. יש אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לאירוע של דום לב ולחלק מהם ניתן לתת טיפול מונע. סיכון מוגבר קיים באנשים שניצלו מאירוע קודם של דום לב, או עם סיפור של דום לב במשפחה (בעיקר באנשים צעירים ובריאים). עוד נמצאים בסיכון חולים עם סוגים מסויימים של הפרעות קצב או של הפרעות הולכה, אנשים עם מחלה של שריר הלב או של מסתמי הלב ואנשים עם סוגים של מחלת לב מולדת.
אנשים הנמצאים בסיכון מוגבר, או אנשים עם אירועים חוזרים של איבוד הכרה מסיבה לא ברורה, צריכים לבצע בירור, שכולל בין השאר בדיקת א.ק.ג. פשוטה, בדיקת הוֹלטֶר, ובמקרה הצורך גם בדיקות מורכבות יותר.
אירוע של דום לב קל מאד לזיהוי מיידי: מדובר באירוע בו אדם נופל ומאבד את הכרתו באופן פתאומי. בבדיקה מהירה לא ניתן להרגיש בדופק בעורקי הצוואר ולעיתים גם אין נשימה עצמונית.
סדר פעולות נכון יכול לסייע ולהציל חיים: ראשית ולפני הכל יש להתקשר ולהזעיק ניידת טיפול נמרץ. במקביל יש להשכיב את הנפגע על הגב על מצע קשה, למתוח את הלסת כלפי מעלה, ולהתחיל בביצוע עיסוי לב. אם קיים בסביבה מכשיר החייאה (דֶפיבּרילָטוֹר אוטומטי) יש להפעילו עפ"י ההוראות. לא נדרשת לכך מיומנות קודמת. פעולות אלה יכולות להשיב לנפגע את פעילות הלב הסדירה, או לחילופין לאפשר לנפגע את פרק הזמן עד להגעת עזרה רפואית מתקדמת.
לסיכום: דום לב הוא אירוע חירום מסכן חיים. באמצעות פעולות החייאה בסיסיות, כל אדם יכול להושיט עזרה ולהציל חיים. איתור מוקדם של חולים בסיכון גבוה יכול למנוע את האירוע, ולהציל חיים.