מחקר: אפילו מעט פעילות נמרצת משפרת את בריאות הלב של ילדים

לחץ דם גבוה ורמות כולסטרול גבוהות הם מקדמֵי סיכון ידועים למחלות לב. בעבר אובחנו בעיות אלו רק אצל מבוגרים, אך בשל השיעור הגבוה של השמנָת-יתר בקרב ילדים עלה מספר המקרים שאובחנו גם במגזר זה.

ילדים המתעמלים באופן נמרץ למשך יותר מ-30 דקות ביום, יתכן ויהיו בסיכון נמוך יותר למחלות לב ביחס לחבריהם שפעילים פחות, ללא קשר לזמן בו הם מבלים בישיבה.ילדים שהתאמנו בקצב מתון או נמרץ במשך 35 דקות או יותר ביום הראו מדדים נמוכים יותר מהאחרים:רמת הכולסטרול והשומנים מסוג טריגיצרידים בדם, רמות הסוכר בדם, לחץ הדם והיקף המותניים היו נמוכים יותר אצלם מאשר אצל חבריהם,שהתאמנו רק 18 דקות ביום. "ילדים צריכים להיות פעילים", אומר ד"ר אוּלף אֶקלוּנד, מהיחידה האפידמיולוגית במכון למדעי חילוף החומרים בבית החולים אָדֶנברוּק בקיימבריג' שבאנגליה.

אקלונד מציע פעילות מתונה: הליכה מהירה, משחקים בחוץ, ריקוד, רכיבה על אופניים, פעילות אירובית, משחקי כדור ועוד סוגי ספורט. "הורים צריכים לעודד פעילות שכזו ולא רק לפעול לצמצום זמן הישיבה של הילדים", הוא אומר. אולם המחקר לא הבדיל בין זמן ישיבה מול הטלוויזיה לבין פעילויות לא פיזיות אחרות שהילדים עשו.

הפעילות היומית לא חייבת להתרחש בשעה קבועה. האימון יכול להתפרשׂ על פני היום ובלבד שעוצמתו מתונה עד גבוהה. זמן מחשֵב יכול להיות פרס על פעילות נמרצת. "אם הילדים יידעו שפעילות ספורטיבית של שעה תזכה אותם בשעות משחק במחשב, הסיטואציה תהיה קלה יותר", אומר אקלונד.

אך אקלונד מזהיר שסוגים מסויימים של ישיבה, כגון צפייה בטלוויזיה, יתכן וידרשו להצטמצם בכל זאת, המחקר הראה שהם עלולים להוביל לאכילה לא בריאה בזמן הצפייה.

המחקר כלל מידע על יותר מ-20,000 ילדים ובני נוער בגילאי ארבע עד 18. מתוך הילדים,75 אחוז היו במשקל תקין, 18 אחוז היו במשקל עודף ושבעה אחוז סבלו מהשמנת יתר. הילדים בילו בממוצע 30 דקות ביום בפעילות גופנית מתונה או נמרצת ו-354 דקות בישיבה.

המחקר הראה שככל שפעילות הילדים הייתה נמרצת יותר, כך גדל הפוטנציאל לשיפור בריאותי. לדוגמה – בילדים שהתאמנו בפעילות המתונה ביותר,נמדד היקף מותניים גדול בארבעה עד חמישה סנטימטרים מאלו שהתאמנו בפעילות הנמרצת ביותר, ללא קשר לזמן הישיבה.

המסקנה היא שבכדי ליהנות משיפור בבריאות, ילדים יצטרכו להוסיף כ-20 דקות של פעילות מתונה עד נמרצת לכל יום.

ד"ר אלינור מקיי, פסיכולוגית קלינית מהמכון להשמנת יתר במרכז הלאומי לרפואת ילדים בעיר וושינגטון, אומרת שהרגלים בריאים כגון אימון נמרץ "תופסים" רק אם הם נהפכים לעניין משפחתי. "עשו את זה יחד כדי שזה יהפוך לכיף ולא למטלה", היא אומרת. "הצטרפו לנבחרת שחייה או לקבוצת הכדורגל או פעילות הכוללת כיף וכתובה ביומן כך שאף אחד לא יפספס אותה. הליכה מהירה לפני או אחרי ארוחת ערב יכולה גם כן להיות כיף לכל המשפחה", היא מוסיפה.

"אל תנדנדו לילדים בנוגע לאימון", היא מבקשת מההורים. "הוספת 20 דקות של פעילות מתונה עד נמרצת ליום זה לא קשה. ילדיםיכולים לעשות תרגילים בזמן הפסקת פרסומות בתכנית האהובה עליהם בטלוויזיה.לכו לקראת הילדים, אתם לא יכולים לבחור בשבילם פעילות, כי אם הם לא ירצו לעשות אותה, כולם יהיו אומללים" היא אומרת."ככל שתתחילו בגיל מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים שההרגלים יהיו חלק מטבע הילד".

מקור: http://children.webmd.com/news/20120214/study-even-some-vigorous-activity-boosts-kids-heart-health?page=2