מחקר חדש: חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח שבץ מוֹחי

האם יש קשר בין מחלת השבץ המוחי (Stroke) לסוכרת? מתי עולה הסיכון ללקות בשבץ ומה ניתן לעשות על מנת למנוע זאת? מחקר חדש של מכון המחקר נומס ( The Northern Manhattan Study), שפורסם בחודש מרס האחרון, חושף את הממצאים.

שכיחות מחלת הסוכרת המופיעה אצל מבוגרים (סוכרת 2) עולה עם הגיל. סוכרת נמצאת בקרֶב כ-10% מבני ה-18 ובכ-20% מבני 65 ומעלה. לרוב היא נובעת מירידה בייצור האינסולין בגוף וברגישות התאים להשפעתו, על רקע השמָנה וגורמי סיכון נוספים. הקשר בין מחלת הסוכרת ובין מחלות שונות, ביניהן שבץ מוֹחי, ידוע זה זמן רב אולם מחקר חדש מגלה כי ככל שאדם חי יותר שנים עם מחלת הסוכרת, כך עולה הסיכון לשבץ.

המחקר בדק במשך 9 שנים למעלה מ- 3000 אנשים החיים בעיר ניו-יורק, אשר לא לקו בעברם בשבץ. כ- 20% מהנבדקים היו סוכרתים כבר עם כניסתם למחקר וכ- 10% מהנבדקים פיתחו את המחלה במהלך תקופת המחקר. המכון בחן את מדדי מחלת הסוכרת אצל הנבדקים וכן הופעת שבץ מוחי לאורך תקופת המחקר. במהלך המחקר לקו 244 נבדקים בשבץ.

החוקרים מצאו כי ככל שמשך זמן מחלת הסוכרת אצל הנבדקים היה ארוך יותר, כך הסיכון לפתח שבץ היה גבוה יותר. אצל חולי הסוכרת, כל שנת מחלה, העלתה את רמת הסיכון ב3%, לעומת הנבדקים הבריאים. כלומר, לא רק עצם המחלה משפיע על התחלואה אצל החולה והסיכון לפתח שבץ, אלא גם משך זמן המחלה מהווה מרכיב משפיע.

מה אם כן ניתן לעשות על מנת להפחית את הסיכון? המחקר מניח, כי איזון קפדני ומחמיר של מחלת הסוכרת, בשילוב הפחתה של גורמי סיכון אחרים (השמנה,כולסטרול גבוה, יתר לחץ-דם ושאר גורמי הסיכון של מחלות הלב וכלי הדם) יפחיתו את הסיכון לפתח שבץ באופן משמעותי.

מקור: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22382158

  • מבוטחי "מגן כסף"-"מגן זהב", זכאים לרכישת מד סוכר ברשת בתי המרקחת של מכבי פארם, בהשתתפות עצמית נמוכה,  אחת לשלוש שנות חברות , בהפניית רופא משפחה / רופא פנימי / רופא אנדוקרינולוג.

* כלהאמור אודות זכויות "מגן כסף"-"מגן זהב" כפוףלתקנוןשבמדריךלשירותיבריאותנוספים 2012-2013.