ממתח לחירות משפחתית

28367-Blog_photo_INSIDE3

חג הפסח, הלוא הוא חג החירות, כבר ממש כאן. בעוד שעבור רובנו זו הזדמנות לבלות שעות חשובות בחיק המשפחה, לנפוש ולטייל, חלקנו חוששים מהחופש ואף חווים לחץ ומועקה. נדב הריס, פסיכולוג קליני במכבי שירותי בריאות, מספר לנו על הגורמים ומשתף בטיפים שיעזרו לנו לעבור את החג בשלום

"מצד אחד המשפחה מעניקה לאדם שייכות ובטחון. מצד אחר, החג הוא מעין נקודת מפגש עם המאמצים שאנו מפגינים על מנת להתחבר למעגל המשפחתי. נוסף על כך, ריבוי הארוחות המשותפות, הנסיעות הארוכות והשהות המשותפת והאינטנסיבית – כל אלה עלולים להציף על פני השטח דברים שלרוב אנחנו לא מתעמקים בהם".

איך מתמודדים עם הלחצים?
"ראשית, הייתי רואה בזה הזדמנות ולא עול. משפחה היא כמו ארגון עם כוחות ועם משאבים. לכל אחד מאתנו יש תפקיד במשפחה, וסביב ארוחת החג קל לנו לראות מהו אותו תפקיד ומהם תפקידיו של האחר. אני מציע לקחת צעד אחורה, ובמקום להירתע להפוך את זה למשחק שבו כל אחד בוחן מה תפקידו וכיצד זה משרת אותו: אם אותו תפקיד שמלווה אותו שנים ארוכות תורם לו ולהפך. אפשר גם לראות במפגשים המשפחתיים הזדמנות טובה ליצירת קשרים חדשים והזדמנויות חדשות. למשל, בן משפחה המצוי בצומת דרכים – במקום להתחמק מהשאלות, הוא יכול לספר על דברים שמעניינים אותו ועל אפיקים חדשים. ייתכן שלבני המשפחה יהיה רעיון חדש לתעסוקה. במקום להימנע משיח על הרווקות, לשתף בתהליכים ולספר על מערכות היחסים. המשפחה כתא תומך יכולה להאיר בפנינו דברים שלא ראינו קודם".

איך נערכים לחג? מה כדאי לעשות? כמה טיפים מאת הריס:

  • תכנון – הנטייה הטבעית היא להסתער על החג ולנסות להספיק הכול. במקום לרוץ מאטרקציה לאטרקציה, תכננו את סדר היום שלכם, את המקומות שבהם תרצו לבלות ואת הזמנים שבהם אתם נחים. שתפו בתכנון גם את הילדים ורתמו אותם לתהליך. מומלץ להיערך במשותף לנקודות עומס הכרוכות בפעילות – עומס בכבישים, קשיים בהתארגנות המשפחתית, אופי הפעילות עצמה וכו'.
  • איזון – שמרו על איזון בין הרצונות של כל בני המשפחה ושלבו זאת בלוח הפעילויות שלכם. כמו כן, כדאי לגוון במידת האינטנסיביות המשפחתית. לצד הזמנים המשותפים כדאי לאפשר לילד לישון אצל חבר, וכן, גם ההורים יכולים לבלות בנפרד – ללכת לחברים או לעבודה. עבור רבים האינטנסיביות המשפחתית מאתגרת, והפוגות ממנה יסייעו לכם ליהנות ביחד בזמנים המשותפים.
  • התבוננות ולמידה – החג יכול להיות מצע נוח להתבוננות וללמידה עצמית. יש מקום לבחון את הקשרים המשפחתיים שלכם ואת תפקידיכם במשפחת המקור ולבדוק אם יש דברים שהייתם משנים ולחלופין אם אתם משחזרים דפוסים לא רצויים. החג הוא גם הזדמנות לפיתוח ולתרגול של דפוסים לפתרון מחלוקות, וכן לחיזוק הנקודות החיוביות בקשרים השונים, למשל בין בני זוג או בין הורים לילדים. כמו כן, הזמן המשותף מאפשר הזדמנות להציע לקרובים לכם אוזן קשבת ותמיכה וכן להאיר בפניהם את יכולותיהם. אלה יסייעו להם לגבש ולחזק עמדות חיוביות כלפי עצמם וכלפי הסובבים אותם.

באופן דומה, התבוננות ומעורבות במתרחש סביבכם יכולות לסייע לכם בתהליך עצמאי של חיזוק ההיבטים החיוביים שקיימים אצלכם.

 

         מובן שכל האמור כאן רלוונטי לא רק לימות הפסח אלא לכל השנה.