מחקר: מנגנון ההרס של הסיגריה

מחקר שנערך לאחרונה הסביר לחוקרים מדוע הסיגריות מזיקות ללב ולכלי הדם
העישון מזיק לבריאות, אין בכך חדש. העישון נאכף במקומות ציבוריים, קופות החולים מעניקות שירות לגמילה מעישון, ועל כל קופסת סיגריות מתנוססת אזהרה לפי חוק. במדינות רבות הממשלה משקיעה מאמצים לגמול את אזרחיה מעישון. היא מעלה את מחירי הסיגריות, מחמירה את החוקים האוכפים עישון, ויוצרת מערך ההסברה.
אף המעשנים עצמם למודי ידע אודות נזקי העישון ויספרו שהעישון פוגע בלב, בריאות, בכלי הדם ובעוד איברי גוף חיוניים.
אולם רק מעטים ידעו כיצד הלב ניזוק, מדוע העישון גורם לאירועים מוחיים, ואיך אפילו סיגריה אחת מעלה את לחץ הדם. יתרה מזו, עד לאחרונה גם למדע לא היה ידוע כיצד פועל מנגנון ההרס של הסיגריות במלואו. ניסוי שנערך בעכברי מעבדה ופורסם בכתב העת האמריקאי לפיזיולוגיה, בדק את הקשר בין עישון סיגריות לתחלואת הלב.
במסגרת הניסוי חשפו החוקרים את עכברי המעבדה לעישון סיגריות למשך 32 שבועות. בתום התקופה נמדדו ערכי לחץ הדם של העכברים. תוצאות הבדיקה הראו שערכי לחץ הדם אצל העכברים שנחשפו לעישון, היה גבוה משמעותית מאשר אצל העכברים בקבוצת הביקורת.
עוד עלה מהניסוי שעישון גורם לעלייה במצוקת החימצון של התאים, גורם נזק למנגנון הבקרה התאית ומוריד את זמינות ה-NO (תחמוצת החנקן) ומכאן מביא להתכווצות כלי הדם. החוקרים עקבו אחרי בדיקות הדם ל-NOשל העכברים ומצאו ירידה ברמותיו בקבוצת העכברים שנחשפה לעישון. ירידה זו, חשוב לציין, פוגעת בתפקוד האֶנדוֹתֶל – רקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם.
בנוסף, בצפייה בחדרי הלב של העכברים נמדדה עלייה במסת החדר השמאלי בקרב העכברים שנחשפו לסיגריות. עלייה זו יצרה נזק מבני ללב, וכתוצאה מכך נזק תפקודי.
 ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה, מסביר שהעישון מעלה את לחץ הדם במשך רבע שעה עד חצי שעה לאחר העישון. "השפעה זו, יחד עם הפגיעה במאזן שומני הדם ובאנדותל, אחראיות להיצרות וחסימה של כלי הדם וכך לעלייה בשכיחות של אירועים מוחיים ושל מחלות לב וכלי דם במעשנים". עוד הוא מוסיף ש-"בניגוד להנחות העבר אין התהוות סיבולת לניקוטין, שתמנע את עליית לחץ הדם בשימוש ממושך".
גם המעשנים טבק לסוגיו, אם בניירות גלגול או נרגילה ודומיהם, גורמים נזק למערכת הלב וכלי הדם. "עישון טבק מעלה את לחץ הדם באופן מיידי וזמני", אומר ד"ר ויינפאס. "בנוסף, הכימיקלים המצויים בטבק עלולים להזיק לדפנות העורקים. כתוצאה מכך העורקים עלולים להפוך לצרים יותר ולחץ הדם יעלה". חשוב  לציין, שגם ללא היסטוריה של מחלות לב או גורמי סיכון לבביים העישון חושף את המעשן למחלות לב. "אין רמה בטוחה של עישון" הוא אומר "גם סיגריה אחת ליום מעלה את הסיכון לפגיעה באיברים השונים".
הבשורות הטובות הן,לדבריו, שניתן למזער את הנזק. שנה לאחר הפסקת העישון אפשר כבר לראות ירידה בתחלואת הלב וכלי הדם. הסיכון למחלות לב יורד ל-50% וכעבור 15 שנים נקיות מעישון הסיכון למחלות לב כבר משתווה לאדם שלא עישן מעולם.
קישור: http://ajpheart.physiology.org/content/300/1/H388.short