מסביב לעולם עם כל המשפחה

28367 Blog_photo_INSIDE_v192

חופשות קיץ משפחתיות הן בדרך כלל חוויה מגבשת ומהנה במיוחד. עם זאת, לעתים שהות ממושכת מחוץ לבית עם ילדים מתבגרים עלולה להיות מאתגרת עבור המשפחה כולה. רגע לפני שאתם יוצאים לטיול הבא שלכם, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את הטיול המשפחתי בהצלחה, ואפילו ליהנות ממנו.

  • צרו תיאום ציפיות בטרם היציאה לחופשה: חופשות הן הזדמנות מצוינת להירגע, לצבור כוחות וליצור זיכרונות משותפים. אך כדי שהן אכן יצאו לפועל כמתוכנן, מומלץ לקיים שיחת תיאום ציפיות בפורום משפחתי בה יקבעו כללי הטיול: שעת כיבוי אורות, זמן השכמה וכללי התנהגות במהלך הטיול. הזכירו למתבגרים שעמידה בכללים תבטיח טיול מוצלח עבור כולם. זכרו במהלך השיחה כי זהו גם הטיול שלהם, ואם יש אפשרות להתגמש בכללים, כדאי לעשות זאת. מצד שני, הקפידו לשמור על כללי הבטיחות ועל בריאות המשפחה. הדגישו את החשיבות שבשתיית כמות מספקת של מים, והקפידו לשתות במהלך הטיול רק מים מבקבוקים סגורים.
  • אפשרו להם לקבל החלטות חשובות: הפכו את המתבגרים לשותפים בתכנון הטיול. פעולה זו תסייע ביצירת תחושת אחריות ושוויון, ותאפשר להם להרגיש שהם משפיעים. אם כבר תכננתם את יעד הנסיעה, אפשרו להם להחליט על אופי הטיול ולבחור חלק מן האטרקציות. זכרו שמרגע שנתתם להם לקבל החלטות – אתם מחויבים להחלטותיהם. במידה וזיהיתם טעות בתכנון, העירו להם, ותנו להם למצוא פתרון חלופי.
  • אפשרו להם להזמין חבר: הזמנת חבר לטיול היא דילמה שמעסיקה רבים מההורים. לרוב רצוי להזמין חבר וותיק, המוכר היטב למשפחה. מצד שני, זו יכולה להיות גם הזדמנות טובה להעמקת הקשר עם חברים חדשים. חשוב לערוך שיחה מקדימה עם הורי הילד המצטרף על מנת לקבל את אישורם. במידה ומצרפים חבר של הילד לטיול, שתפו גם אותו בתיאום הציפיות לגבי התנהלות הטיול ובכללי ההתנהגות במהלכו.
  • זכרו, זוהי גם החופשה שלכם: חשוב שתנצלו את החופשה למנוחה ולהנאה. חשוב לקחת הפסקה מקשיי היום יום – זה יאפשר לכם לחזור לשגרה רעננים ועם כוחות מחודשים. מומלץ לא להעמיס על עצמכם מטלות מיותרות, ולפנות מספר שעות למנוחה ורגיעה. היעזרו באחים הבוגרים, ובקשו מהם להשגיח על אחיהם הקטנים יותר בזמן שאתם מנצלים את הזמן למנוחה.
  • בקשו מהמתבגרים לקחת אחריות על חלק מהציוד: לפני היציאה לטיול, חשוב להקפיד לארוז ציוד וביגוד המתאימים לאופי הטיול. במידה ונוסעים למקום קר, או לטיול בטבע, חשוב לארוז בגדים ארוכים, נעליים סגורות וערכת עזרה ראשונה. כמו כן, כדאי לקחת חומרים דוחי יתושים וחרקים ולהקפיד למרוח אותם על הבגדים במהלך הטיול. בקשו מהמתבגרים להיות אחראים על אריזת חלק מציוד הטיול ואריזת בגדים מתאימים לאופי הטיול.
  • במקרה של חופשה בחו"ל, תנו למתבגרים ללמוד את המקום: בקשו מהם להכין מבעוד מועד מפה של היעד, ולעבור עליה, הציעו להם לקרוא על המקום אליו אתם נוסעים, על המנהגים, ההיסטוריה והאתרים החשובים. בקשו מהם להכין תכנית פעילות לטיסה; בעיקר אם מדובר בטיסה ארוכה. שימו לב שטיסה לחו"ל דורשת הכנות מעט שונות מטיול בארץ: לחלק מהמדינות דרושים אישורי כניסה וויזות שהייה. כמו כן, מומלץ מאוד לדאוג לביטוח נסיעות לחו"ל טרם היציאה מהארץ.
  • הקפידו לחסן את כל המשפחה בחיסונים הנדרשים: לפני נסיעה ליעדים רחוקים כגון המזרח או דרום אמריקה, יש להתחסן בהתאם להוראות משרד הבריאות. מומלץ לבדוק בפנקסי החיסונים אילו חיסונים כבר ביצעתם בעבר, ולהגיע להתחסן יחד, כמשפחה. כמו כן, חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה במידה ויש מחלות כרוניות או בעיות בריאותיות ידועות.