מעבדות לחירות- שורדים את פסח בלי עצירות!

מאכלי פסח

לא משנה איפה תעשו את החג, אין פסח כהלכתו מבלי לשמוע לפחות פעם אחת את המשפט "אוף, המצות האלה עושות לי כזה בלגן בבטן…". ואכן, המכה האחת-עשרה של חג הפסח היא העצירות! מאת: אילנית סנדרוביץ, דיאטנית קלינית RD, בריאות האישה ראשל"צ, מגדל רוטשילד בת ים, נאות שושנים חולון

עצירות הנה מצב בו יש האטה וקושי בפעילות מעיים ובהתרוקנותם, בעקבותיו הצואה מצטברת במעיים ולא מתפנה מהגוף. מצב זה מלווה לעתים בכאבי בטן, תחושת מלאות וכבדות, גזים וחוסר נוחות מתמשך.

בין השאר עצירות יכולה להיגרם מתזונה הדלה בסיבים תזונתיים, היעדר שתייה מספקת והיעדר פעילות גופנית. מאידך חשוב לציין כי גם צריכת סיבים ללא שתייה מספקת עלולה לגרום לעצירות. כמו כן יש לזכור כי שכיחות העצירות עולה עם הגיל.

בפסח עולה משמעותית מספר הסובלים מעצירות. ראשית- ישנו קושי משמעותי בעיכול המצות, בעיקר אם הן מקמח לבן. בתקופה זו ישנה אף עלייה במספר האשפוזים במחלקות כירורגיות בעקבות חסימות מעיים. בנוסף, בפסח ישנה העצמה של הגורמים לעצירות- ריבוי ארוחות משפחתיות כבדות, ישיבה ארוכה מסביב לשולחן,  ירידה בפעילות הגופנית בעקבות היציאה מהשגרה הקבועה ועוד. כל אלו עלולים להוביל לירידה בתנועתיות הטבעית של המעיים. מעבר לכך, עבור מי שאינו אוכל קטניות, מאכלי הפסח דלים בסיבים (קניידלך, עוגות מצות, מצה-בריי, תפוחי אדמה ועמילן, וארוחות בשריות כבדות).

כמה עצות על מנת שנעבור את החג הזה בנוחות

  • הקפידו על שתיית מים מרובה- לפחות 2 ליטר מים במהלך היום, וכמובן תוך כדי ארוחת החג. ניתן להוסיף למים עשבי תבלין כגון נענע, לואיזה, פלחי לימון, ואף פרוסות מלפפון ולקבל מים מרעננים בטעמם ורעיון הגשה יפה שיעודד צריכת מים. ניתן גם לשתות מגוון סוגי תה וחליטות צמחים שיקלו על פעילות העיכול וירגיעו את הקיבה לאחר הארוחות הכבדות.
  • הקפידו על אכילת ירקות במהלך החג כולו.  מומלץ לגוון בירקות טריים ובירקות מבושלים, אשר יספקו נוזלים וסיבים תזונתיים. סלטים ירוקים ורעננים פשוט מתבקשים במזג האוויר החם הצפוי לנו בפסח, ומהווים ניגוד קליל ותוספת כיפית לצד האוכל הכבד והמסורתי. ניתן להכין גם אנטיפסטי, מרקי ירקות חמים או קרים ומגוון סלטים וממרחים מירקות מבושלים.
  •  קינוח? לא נמאס מעוגת המצות המסורתית ועוגיות הקוקוס והבוטנים הכבדות? הכינו סלט פירות רענן שאין מתאים ממנו אחרי ארוחת הסדר הכבדה, ועל הדרך תרוויחו סיבים תזונתיים, נוזלים, ותחסכו קלוריות מיותרות.
  • המלצה שתקפה לכל יום, ולפסח בפרט: יוגורט טבעי 0-3% ויוגורטים פרוביוטיים, משפרים פלאים את מצב היציאות, מפחיתים את תחושת הנפיחות ומסייעים למנוע ולטפל בעצירות.
  • תרופת סבתא ידועה לעצירות היא הסלק. נסו את המתכון הבא: ערבבו 2 סלקים מבושלים מגוררים, 6-8 שזיפים מיובשים קצוצים דק, ו- 1/2 כוס אגוזי מלך או פקאן קצוצים עם 2 כפות מיוקל/כמויונז (5% שומן) ותבלו במלח+ פלפל.
  • ניתן לאכול מגוון מאכלים בריאים וטעימים גם בפסח- אורז מלא, קינואה, כוסמת, ואף קטניות כמו חומוס, אפונה, עדשים, בטטה שהיא חלופה טובה יותר לתפוח האדמה, יחד עם מגוון ירקות, עוף וגבינות רזות. אם תחשבו על זה לרגע, אין סיבה אמיתית לאכול כל כך הרבה מצות והיעדר החמץ לא באמת מגביל אותנו לאכילת מצות בלבד…
  • הקפידו על פעילות גופנית גם במהלך ימי החג. צאו לסיבוב הליכה "להוריד את האוכל" בסוף הארוחה. כך תמריצו את פעילות המעיים, תרגישו קלילים יותר ועל הדרך תשרפו כמה קלוריות…
  • אל תתאפקו.  נכון, לא תמיד אתם בבית ולא תמיד נעים להכנס לשירותים במקומות ציבוריים. אבל בזמן שאתם מתאפקים, הגוף ממשיך לספוח נוזלים מהצואה בחזרה לגוף, הצואה מתייבשת ומצב העצירות מחמיר. כאשר נוצר קושי, ניתן להניח את הרגליים על שרפרף נמוך לצורך יצירת זווית שתקל על היציאה.
  • ישנם מגוון תוספי סיבים ותרופות לעצירות- במידה ואתם חשים צורך- התייעצו עם דיאטנית בנושא.

שהיה לכולנו חג פסח קליל…