מניעת שפעת – מחיסונים ועד ויטמין C ותרופות סבתא

22805-Newsletter-Pic-Templat-N.L

מאיזה גיל ניתן להתחסן נגד שפעת? האם ויטמין C אכן מסייע במניעתה? אילו תרופות סבתא באמת עובדות? ומה תפקידה של האכינצאה?

חיסון נגד שפעת עונתית

כל אדם מגיל 6 חודשים ומעלה יכול להתחסן נגד שפעת עונתית, במיוחד אם הוא משתייך לקבוצת סיכון.
את החיסון למניעת שפעת יש לקבל כל שנה מחדש, מכיוון שבכל שנה מתפתחת מוטציה (שינוי) של נגיף השפעת, ולמעשה מדובר מבחינת הגוף בנגיף חדש.
מדי שנה נפטרים בישראל מאות אנשים כתוצאה מסיבוכים של מחלת השפעת ויתרונו הגדול של החיסון הוא בכך שהוא מונע סיבוכים חמורים שעלולים להתלוות למחלה ובכך להציל חיים.

סוגי חיסונים נגד שפעת


ישנם שני סוגי חיסונים, חיסון המורכב ממעטפות נגיפים מומתים אשר ניתן בהזרקה וחיסון חי-מוחלש הניתן באמצעות תרסיס לשני נחירי האף. הרכב שני הסוגים מבחינת הנגיפים אשר הם כוללים הינו זהה, והשנה שניהם כוללים גם את הנגיף של שפעת החזירים H1N1/A.

כיצד נתמודד טוב יותר עם פגעי החורף?

  • ביגוד: לאחרונה הועלתה השערה שאולי יש אמת בדעה שלמזג האוויר הקר השפעה על פגיעות מערכת החיסון. הפיתרון הוא ללבוש בגדים מאווררים במספר שכבות. למשל, גופיה תרמית, חולצה, עליונית ומעיל. כך ניתן להשיל שכבה בקלות כאשר אתם נכנסים לאזור סגור ומחומם. אבזרי חורף שאינם מותרות כוללים כפפות, גרביים מאריג שומר חום ובעל תכונת נידוף זיעה ולמי שסובל מבעיה בזרימת הדם לגפיים – סדין חשמלי.
  • ויטמין C: הרפואה המשלימה ואף מחקרים רפואיים טוענים שנטילת וויטמין C עשויה לחזק את מערכת החיסון ובכך למנוע שפעות. ויטמין C הוא ויטמין המסיס במים, שאינו מיוצר או נאגר על ידי הגוף ופועל כנוגד חמצון (אנטיאוקסידנט). עישון, צריכת אלכוהול ומצבי לחץ מורידים את רמתו בגוף.
    הקצובה היומית המומלצת על ידי רשויות הבריאות בארה"ב היא 90 מ"ג ליום לגבר, ו-75 מ"ג ליום לאישה. קיים שוני מסוים בין המלצות גופים שונים במדינות שונות. המנה היומית המרבית המומלצת לאנשים בריאים הינה 2 גרם ליום. נטילה של מינונים גבוהים של ויטמין C עלולה לגרום לשלשולים ואף עלולה לגרום ליצירת אבנים בכליותאנשים הנוטלים ויטמין C במינונים גבוהים ורוצים להפסיק את השימוש בו צריכים לעשות זאת בהדרגה.
  • מזונות עשירים בוויטמין C: פאפאיה אחת מספקת 187 מ"ג של ויטמין C, כוס אחת של פלפל אדום טרי פרוס תספק 174 מ"ג, כוס של ברוקולי מאודה 123 מ"ג, כוס תותים 81 מ"ג – יותר מאשר תפוזים, אשכוליות או קיווי .

מיתוסים ואמיתות על ויטמין C


ויטמין C מסוגל לרפא שפעת?  לא נכון. מחקרים רבים בדקו את הנושא והמסקנה היא שוויטמין C  אינו מרפא שפעות או הצטננויות.
ויטמין C ממקור טבעי עדיף על מקור סינטטי? לא נכון. אין חשיבות למקורו של הוויטמין. הגוף מזהה ויטמין C שהוא חומצה אסקורבית באופן דומה ללא תלות במקורו.
עדיף ליטול מינון גבוה של ויטמין C פעם ביום מאשר מנות קטנות לכל אורך היום? לא נכון. הגוף מפריש כמות הגדולה מ-  200 מ"ג של ויטמין C במנה בודדת. עדיף לצרוך את הוויטמין לכל אורך היום במנות קטנות ולא ליטול כדור בודד במינון גבוה פעם ביום.

אכינצאה (קיפודנית) ופרופוליס


האכינצאה היא צמח מרפא שמקורו בדרום אמריקה. שלושה מהזנים שלו מכילים חומרים שלהם מייחסים פעילות אנטי-נגיפית, אנטי-דלקתית ונוגדת חמצון. כאשר האכינצאה ניטלת ברצף יומי במשך 8 שבועות היא נחשבת כגורם המעורר את מערכת החיסון. ניתן למצוא אותה במגוון תכשירים המכילים את תמצית הצמח או בכאלו המשלבים תמצית אכינצאה עם תמציות צמחים אחרים וויטמינים.
יחד עם האמור, ראוי לזכור שיעילות האכינצאה בקיצור משך הצטננויות או בהפחתת חומרתן בקרב ילדים מוטלת בספק. הנושא נבדק במאות מחקרים רפואיים שלא הצליחו להראות יעילות מוכחת.
הפרופוליס הוא שרף שבטבע משמש את הדבורים לאיטום הכוורת. מייחסים לו פעילות אנטי-נגיפית, אנטי פטרייתית, אנטי-חיידקית ונוגדת חמצון. לאור זאת הוא מכונה ה"פניצילין של הטבע". תכשירים הומיאופתים רבים לחיזוק מערכת החיסון וכן תרסיסים לחיטוי הפה והגרון מכילים פרופוליס.

אזהרות
קיימים דיווחים בספרות הרפואית על כך שנטילה יומית רצופה של אכינצאה לאורך זמן (מעל 8 שבועות) גרמה לפגיעה כלייתית ופגיעה בכבד. יש לנקוט משנה זהירות כאשר מדובר בחולי אסתמה ובחולים בנזלת אלרגית.
אין לשלב נטילת אכינצאה ופרופוליס עם נטילת תרופות המדכאות את מערכת החיסון, עקב החשש לירידה ביעילותן. לפיכך גם אין ליטול אכינצאה לפני ניתוח השתלת איבר שלפניו או לאחריו ניתנות תרופות המדכאות את מערכת החיסון.
לאור דיווחים על פגיעה בעובר אין ליטול אכינצאה בעת הריון ולאור היעדר מידע מחקרי מתאים מומלץ שלא ליטול אותו בתקופת הנקה. כמו כן יש לנקוט משנה זהירות במתן אכינצאה לתינוקות ופעוטות.
על אנשים אשר אלרגיים לדבש נאסר ליטול פרופוליס מחשש לתגובה אלרגית קשה (שוק אנאפילקטי). הפרופוליס אינו מומלץ עבור נשים בהריון בשל החשש לשיירים של עופרת בתמצית. חל איסור על מתן דבש ומוצריו לתינוקות עד גיל שנה ובכלל זה פרופוליס.
שילוב של פרופוליס עם תרופות אנטי-פטרייתיות, אנטיביוטיקה, תכשירים נוגדי דלקת ותרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס אינו מומלץ, כיוון שעלול להגביר או להחליש את הפעילות של התרופות.
מעבר לאמור כדאי להיות ערים לבעייתיות המתלווה לנטילת חומרים טבעיים. זו נובעת מכך שבמקרים רבים אין פיקוח על חומרי הגלם ותהליכי הייצור, בניגוד למקובל לגבי תרופות. אף המינון של החומר הפעיל אינו מדויק כמו בתרופה וקיים חשש להימצאות מתכות דוגמת עופרת בתכשירים.

תרופות סבתא לשפעת ומחלות חורף

הרפואה העממית ממליצה על תזונה מסוימת וצמחי מרפא כאמצעי למניעה ולטיפול במחלות החורף. היעילות של המלצות אלו לא הוכחה מדעית, אולם מן הסתם כאשר המלצות אלו מסייעות לשיפור התחושה אז למה לא.

  • מרק עוף – מעבר לשמירה על מאזן הנוזלים בגוף מיוחסות למרק העוף השפעה טובה על מערכת החיסון ומיתון התגובה הדלקתית.
  • חליטות – ברשימת הסבתא כלולות חליטות תה וחליטה של פלחי לימון, דבש, פיסות ג'ינג'ר וקליפת קינמון. שתיית חליטה של עלי צמח הטיליה עשויה להקל על שיעול יבש וחליטה של עלי קורנית (טימין) או שומר עשויה לסייע בריכוך ליחה וסילוקה מהגוף.
  • מיצי ירקות מדוללים במים
  • שום ובצל – השפעות אנטי-נגיפיות מיוחסות לבצל ואנטי חיידקיות לשום. התכונות הרפואיות של שורשים מעובים אלו נחקרו מדעית.

הרפואה הסינית


על פי הרפואה הסינית לכל סוג של מזון יש השפעה מחממת, מקררת או נייטרלית על הגוף. בעונת החורף מומלץ להרבות באכילת מזונות מחממים על מנת לגרום לחימום הגוף ולחיזוק מערכת החיסון.
ברשימה מככבים שיבולת שועל, מרקי קטניות, ירקות כתומים דוגמת בטטה, גזר ודלעת ותבשילי קדירה. ככלל הם ממליצים על מזון מבושל שהוא קל יותר לעיכול מאשר מזון נא. תבלינים בעלי אופי מחמם הם קינמון, ג'ינג'ר (זנגביל), פלפל שחור, רוזמרין, כוסברה, צ'ילי והל.
כדאי להימנע ממזונות עתירי סוכרים ופחמימות פשוטות דוגמת שוקולד, עוגיות, מאפים עשויים קמח לבן, אלכוהול (סוכר מותסס) ומיצים עתירי סוכר, היות שהם מחלישים את מערכת החיסון.
שעה שלוקים בדלקת כלשהי בדרכי הנשימה, מומלץ להימנע משתיית חלב ומאכילת מוצרי החלב מאחר שהם מעודדים ייצור ליחה העלולה לגרום להחרפת המצב.

שינה, תזונה ופעילות גופנית


כדאי לשמור על כמה כללי אצבע שיסייעו לעבור את החורף בלי יותר מדי מחלות.
שינה מספקת – בממוצע אנו ישנים 6.5–6 שעות בכל לילה שזה כשעה עד שעתיים פחות מהנדרש. שנת לילה נחשבת כמסייעת בשמירה על הבריאות ועל החוסן של גופנו.
תזונה – אכילה של פירות וירקות במקום אכילת פחמימות ריקות ו"מנחמות". מומלץ לצרוך 5 מנות של ירק ופרי ביום. מומלצים: גזר, בטטה, פירות הדר,  ברוקולי, עגבניות, סלק ועלים ירוקים העשירים בנוגדי חמצון. ניתן להכין מהם מרקים, ירקות קלויים או להוסיפם לתבשילי קדרות.
ארוחת הבוקר – ארוחת בוקר משביעה הכוללת פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים חשובה במיוחד בעונת החורף. אם אין לכם זמן להשקיע אז גם דייסת שיבולת שועל או דגני בוקר המכילים פירות יבשים דוגמת חמוציות, צימוקים ושקדים הם פיתרון טוב.
פעילות גופנית – נכון שבגשם ובקור פחות נעים לצעוד בחוץ אבל עדיין אפשר להמיר את המעלית בטיפוס קצוב במדרגות וכפיפות בטן ניתן לבצע בבית (מומלץ על כדור פיטבול). פעילות מינית אף היא שורפת קלוריות.
מניעת יובש העור
שמירת הלחות בחדר – כדאי להימנע משהייה קרובה למוקד חימום דוגמת תנור חימום, מפזר חום או מזגן. מומלץ להוסיף לחות לחדר סגור באמצעות שימוש במכשיר אדים או בסיר פתוח המכיל מים אשר מתאדים לאוויר.
שימון העור – דווקא בחורף כדאי לשמור על רמת הלחות של העור על ידי מריחת קרמים או תחליבים המועשרים בלחות מספר פעמים ביום. יש להימנע משימוש בתכשירים המכילים אלכוהול.
רחצה – יש להעדיף מקלחות קצרות במים פושרים על פני שימוש במים חמים או אמבטיות קצף שעלולות לייבש את העור. אם כבר אמבטיות אז רק בשילוב שמנים המלחחים את העור. את הסבון המייבש ראוי להמיר בתרחיצי לחות.
הקפידו על שהייה במקומות מאווררים
הסיכון להידבק באחת מהמחלות הנזכרות עולה בחורף בעיקר לאור העובדה שאנשים שוהים יותר במקומות סגורים, שאינם מאווררים כיאות.
מרבית הנגיפים עוברים מאדם חולה לבריא באמצעות טיפות רסס המתפזרות באוויר בעת התעטשות או שיעול, או באמצעות מגע הדוק עם אדם חולה, או עם מגבת שהשתמש בה לניגוב האף או הפה.

היגיינה אישית


שמירה על היגיינה תסייע במניעת הידבקות. מדובר על רחצת הידיים באופן תדיר, שימוש בממחטות חד פעמיות והשלכתן לפח מייד בתום השימוש, חיטוי באלכוהול 70% או חומר חיטוי אחר של מכשיר טלפון בו מדברים מספר אנשים, וכמו כן לא לחלוק מגבות וכלי אוכל כולל כוסות.