מראה זקן מצביע על סכנה גדולה יותר ללקות בלב

3

כולנו במרוץ חסר סיכוי כנגד השעון. חלקנו זכינו לגֶנים טובים יותר, חלקנו לטובים פחות ויש בינינו אלה שמשתמשים בשיטות שונות ומשונות על מנת "לרמות" את הזמן ולטשטש את סימני הזקנה, אבל בואו נודה באמת – כולנו מזדקנים בסופו של דבר.  

מחקר ארוך טווח שנערך בקרב 11,000 תושבי דנמרק מצא כי אנשים הנראים זקנים ביחס לגילם, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות לב. מראם החיצוני יכול להעיד במידה מסוימת על מצב בריאות הלב וכלי הדם שלהם. המחקר מדגיש, לדברי החוקרים, את ההבדלים בין גיל ביולוגי לגיל כרונולוגי. הסימנים שעוררו את תשומת לב החוקרים היו התקרחות מהירה, קמטים באזור האוזניים (ליד האונות) וגבשושיות על העפעפיים. אפשר להתנחם בכך שקמטים באזורים אחרים של הפנים והופעת שיער שיבה אין בהם כדי להעיד על סכנה ללב.

המחקר, שהחל בשנת 1976, תיעד את ההופעה החיצונית של אנשים שונים, כמות הקמטים מתחת לעיניים וסימנים אחרים של זִקנה. במהלך 35 השנים הבאות נמצא כי 3,400 משתתפים פיתחו מחלת לב (עורקים סתומים) ו-1,700 סבלו מהתקפי לב.

כאמור אנשים עם תופעות אלה – קו השיער נסוג, התקרחות בקודקוד הראש, קמטים בצידי האוזניים או משקעי שומן צהבהבים סביב העפעפיים – היו בסיכון גבוה ב-57% להתקפי לב וסיכון גבוה יותר ב-39% ללקות במחלות לב, בהשוואה לאנשים שלא התגלו אצלם סימנים אלו. הסיכון ללקות בבעיות אלה הלך וגדל ככל שהופיעו סימנים נוספים בקרב משתתפי המחקר. הדבר היה נכון בכל הגילאים ובכל המינים, גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמים אחרים כמו היסטוריה משפחתית של מחלות לב.

החוקרים מציינים, שבליטות צהובות בעפעף (Xanthelasma) מהוות סימן להצטברות של כולסטרול. התקרחות כבר נקשרה בעבר לסיכון למחלת לב, כנראה בשל הקשר שלה לרמות הטֶסטוֹסטֶרוֹן. גם הקשר בין הקמטים באזור האוזניים לבין מחלות לב תואר כבר בעבר, אך טרם נמצאה הסיבה המדויקת לקשר זה.

החוקרים מדגישים כי יש חשיבות לזיהוי של סימנים אלה ע"י הרופאים, על מנת שיוכלו להתריע בפני מטופליהם. חשוב לערוך בדיקות לחץ דם ולהקשיב לקולות הלב באמצעות סטטוסקופ, אך הסימנים החיצוניים מצויים שם ממש מול העיניים ויכולים להוות סממן מקדים לבעיות אפשריות.

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2012/11/06/study-looking-old-heart-risks/1686399/