מתוק, אבל בלי סוכר!

תחליפי הסוכר והממתיקים המלאכותיים הם חומרים שמטרתם להחליף את תפקידי הסוכרוז (הסוכר הלבן): להוסיף מתיקות, התפחה, צבע שחום לעוגות, עוגיות חטיפים ולמשקאות.

תחליפי הסוכר הנפוצים: מלטיטול, קסיליטול, איזומלט וסורביטול. אלה נקראים בתעשייה "פוליאולים" (סוכרים אלכוהוליים), הם בעלי ערך קלורי נמוך משל הסוכר הלבן (כ-2.5 קלוריות לגרם לעומת 4 קלוריות לגרם סוכר לבן). רוב הפוליאולים מיוצרים באופן טבעי בצמחים. כממתיקים הם מיוצרים באופן תעשייתי מסחרי. הפוליאולים נספגים באיטיות באופן חלקי במעי הדק, אך כמות גדולה מהם, לדוגמא יותר מ-50 גר סורביטול, או 20 גר מניטול ליום יכולה לגרום לשלשולים.  בתעשיית המזון מחויבים לסמן את כמות הפוליאולים במוצר.

הממתיקים המלאכותיים הנפוצים: סוכרלוז, אצסולפאם K, אספרטיים, סכרין, סטיבייה ופרוקטוז אלה הם חומרים המתוקים פי 100-700 מהסוכר ולכן ניתן להשתמש בהם בכמות קטנה מאוד על מנת להמתיק את המוצר.

בתעשייה נוטים לשלב בין הממתיקים המלאכותיים ותחליפי הסוכר, כדי ליצור פרופיל מתיקות ספציפי, השילוב גם מאפשר להפחית את הכמות היחסית הנדרשת מכל ממתיק בנפרד.

תחליפי הסוכר והממתיקים הנ"ל מאושרים לשימוש ע"י רשות המזון והתרופות האמריקאית ונראה כי אין חשש לפגיעה בריאותית בכמויות שנצרכות בדרך כלל. עם זאת יש חוקרים הסבורים שהחומרים הנ"ל מזיקים לבריאות וזאת על סמך מחקרים שנעשו בבעלי חיים בלבד ובמתן כמויות גדולות בהרבה מהצריכה בדרך כלל.

לגבי אלה הצורכים את הממתיקים הנ"ל מטעמי "חיסכון" בקלוריות יש לשים לב שחלק מהממתיקים הינם בעלי ערך קלורי, כמו כן לפעמים צורכים מזונות ומשקאות מופחתי קלוריות אך "מפצים" עם מזונות אחרים או שאוכלים ממזונות אלה בכמות גדולה. לגבי חולי סוכרת, המעוניינים להמתיק מזונות ומשקאות, התחליפים הנ"ל מהווים אלטרנטיבה בטוחה ובריאה לעומת הסוכר הלבן, סוכר חום, ודבש שאינם מתאימים להם כלל.

המידע באדיבות מאירה אסייג, דיאטנית במכבי שירותי בריאות.