מתי אפשר לקיים יחסי מין לאחר הלידה

הימים הראשונים בבית לאחר הלידה מוצפים ברגשות. המקלחת הראשונה, השינה הטרופה, האורחים, הגוף שמתרגל ומחלים, ההנקה. פתאום להיות אמא, פתאום להיות אבא. נדמה שאין ספר, עצה, או דודה רבת ניסיון וילדים שמסוגלים היו להכין אתכם לתחושה. לאט לאט, בחלוף הימים, מתחילה להיווצר שיגרה. בתוכה, ברגעי השקט האינטימיים, הספורים, במקום תשוקה, עולה החשש. מותר כבר לגעת? הגוף החלים? אולי זה יכאב? ומה הסיכון להריון נוסף?

ד"ר משה רויבורט, מומחה לרפואת נשים אומר, שמרבית הרופאיםימליצו להמתין מספר שבועות לאחר הלידה בטרם תחזרו לקיים יחסי מין מלאים. "מדובר בפרק הזמן מהלידה ועד לביקורת הראשונה אצל רופא הנשים", הוא מסביר. "מומלץ להיבדק על מנת לוודא שהנרתיק החלים כראוי לפני חדירה מלאה, וכן על מנת להתאים אמצעי מניעה".

הקושי יגדל לדבריו עבור נשים שיש להן חיתוך של החיץ (אפיזיוטומיה), או קרעים בפתח הנרתיק. הן יסבלו מכאב מקומי במשך מספר שבועות עם קושי בישיבה ובמגע מקומי. "כמו כן, אם הלידה היתה בניתוח קיסרי יש צורך באישור מפורש מהרופא לפני קיום יחסים". הוא מוסיף ש-"נשים רבות סובלות מיובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן והורמונים אחרים, תופעה העלולה להמשך עד שישה חודשים". הוא מציין, שאף ההנאה עלולה להיפגם בתקופה הראשונה. "ירידה במתח השרירים באזור הנרתיק עלולה ליצור ירידה בתחושה בזמן יחסי מין וירידה בעוצמת האורגזמה".

דר רויבורט מגלה, שנשים רבות מאמינות שההנקה שומרת עליהן מפני הריון נוסף וכי ניתן לקיים יחסי מין ללא אמצעי הגנה. "חשוב לדעת כי לאחר הלידה הגוף אינו מאוזן מבחינה הורמונאלית ויש סבירות גבוהה לקליטה נוספת של הריון" הוא אומר. "בנוסף, טועה מי שחושבת שאמהות מיניקות לא מסוגלות להיכנס להריון. אמהות מיניקות נכנסות להריון כל הזמן".

ואכן, רופאים רבים ממליצים בביקורת הראשונה שלאחר הלידה לשקול לקחת אמצעי מניעה בדיוק בשל סיבה זו. "אמצעי המניעה צריכים להיות מותאמים ספציפית לכל אישה", הוא מסביר, "הפרמטרים לבחירת הגלולות תלויים במספר משתנים: אם בני הזוג אינם רוצים להשתמש באמצעי מניעה אחרים כקונדום, צריך לקחת זאת בחשבון. אם האישה מיניקה, ישנן גלולות המתאימות לזמן ההנקה(Progesterone only pill)  . כאשר מדובר בלידה שנייה ואילך ניתן להתקין התקן תוך רחמי".