נֶאוּרוֹסיפיליס -הסיבוך שכדאי למנוע

רבים מכירים (בתקווה שזאת לא היכרות אישית) את מחלת העגבת או בשמה הלועזי סיפיליס (Syphilis) -מחלת מין מידבקת הבאה לידי ביטוי בכיבים באבר המין ועוברת במגע. אך קיימים מספר סיבוכים למחלה, הנגרמים כתוצאה מאי טיפול הולם ומאופיינים בכך שהמחלה מתפשטת לאברים ומערכות פנימיות והופכת ל"מחלה סיסטמית".

אחד מהסיבוכים הוא נאורוסיפיליס (neurosyphilis) – מחלה הפוגעת במערכת העצבים, במוח ובעמוד השדרה ועלולה לגרום להם נזק רב.

מתוארים 5 סוגים של נאורוסיפיליס:

  • Asymptomatic neurosyphilis:מצב בו במחלה קיימת בגוף החולה, אך אין לה תסמינים והאדם מרגיש בריא;
  • Meningeal syphilis: מצב העלול להופיע בשבועות הראשונים עד השנה הראשונה למחלת העגבת ומתבטא בכאב ראש,צוואר תפוס בחילה והקאה ולפעמים אף אובדן ראייה או שמיעה;
  • Meningovascular neurosyphilis: מתבטא באותם תסמינים כמו המצב הקודם אך בנוסף אליהם עלול החולה ללקות בשבץ מוחי;
  • Generalparesis: יכול להתרחש 3 עד 30 שנה לאחר ההידבקות ומתבטא בהפרעות אישיות ומצבי רוח;
  • TabesDorsalis:מאופיין בכאב בגפיים או בבטן, אובדן קואורדינציה והפרעה בשליטה על מתן ​​השתן. סימנים נוספים כוללים איבוד ראייה ואובדן רפלקסים. התסמינים יכולים להתרחש 5 עד 50 שנה לאחר ההדבקה הראשונית. אנשים החולים באיידס נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את הסיבוך הזה של המחלה.

על מנת לטפל בניורוסיפיליס בנאורוסיפיליס נעשה שימוש בפנצילין ואנטיביוטיקה, אך הוא ניתן דרך הוריד או בהזרקה ישירות לשריר במשך כשבועיים על מנת לאפשר טיפול יסודי ואינטנסיבי. הטיפול מלווה בתרופות נוספות, שיש לקחת במקביל להזרקות. גם כאן, אנשים החולים באיידס מגיבים בצורה שונה לטיפול מאשר אנשים אשר אינם נשאים של המחלה.

מחקרים רבים נערכים בנושא ע"י המכון הלאומי להפרעות נאורולוגיות ושבץ, בניסיון למצוא דרכים למנוע, לטפל, ובסופו של דבר לרפא הפרעות אלה.

סיכויי ההחלמה משתָנים בהתאם לסוג הנאורוסיפיליס ובהתאם לשלב בו היא מאובחנת. אנשיםהמקבלים טיפול כבר בשלב של התסמינים הראשוניים בדרך כלל חוזרים לבריאות תקינה. לעומתם אנשים שפיתחו סיבוכים מורכבים יותר שלה בדרך כלל לא חוזרים לבריאות תקינה, אך הטיפול עשוי לשפר את מצבם משמעותית. ככל שהטיפול במחלה נעשה בשלב מוקדם יותר שלה, הסיכוי לתוצאות טובות גבוה יותר.

לקריאה נוספת:

http://www.ninds.nih.gov/disorders/neurosyphilis/neurosyphilis.htm