נדבקים זה מזה כל החורף? אפשר לשים לזה סוף!

המשימה של החורף – לא להדביק אחד את השני בצינון, שיעול, או חלילה שפעת. איך עושים את זה? קודם כל עדיף לשמור על עצמנו בריאים ובכל מקרה אין צורך לבודד את הבן זוג או בן המשפחה החולים. ד"ר אבי הרמן, מומחה לרפואת משפחה, מסביר מהן מחלות החורף ואיך נמנע מלהדביק אחד את השני.

ראשית עלינו לחשוף את ה"אשם" בכך שאנו חולים יותר בתקופה הזאת של השנה.

ובכן – כשמזג האויר לא יציב – מערכת החיסון שלנו נחלשת ומאותו רגע הוירוסים הרבים שכל הזמן סובבים אותנו יכולים לפגוע בנו באין מפריע (ההגנה נחלשת) ומכאן הדרך למחלות קצרה.  בתקופת החורף אלו בד"כ הוירוסים (נגיפים בעברית) הגורמים למחלות ולא כל כך החיידקים – ולכן בד"כ אנטיביוטיקה איננה יעילה.

תסמיני מחלות החורף הינן בדרך כלל – נזלת, כאב גרון, ליחה,התעטשות או שיעול, חולשה, חוסר תאבון ולעיתים חום גבוה וכאב שרירים.

אנשים עם גורמי סיכון בריאותיים כמו מחלת לב, בעיות ריאה למיניהם או כל מחלה כרונית שבה מערכת החיסון חלשה כבר מלכתחילה, ייטיבו אם ילכו להיבדק אצל הרופא ולא יסמכו על הריפוי הטבעי, כיון שהם בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים.

האדם הינו יצור חברתי החי בקרבה לאחרים- והמחיר של זה הינו ההדבקה, הנפוצה כל כך בעיקר בקשר וירוסים של החורף המועברים מאחד לשני.  מוקדי ההדבקה הם במקומות צפופים ובמקום בו בני האדם בקרבה פיסית ממושכת אחד לשני כמו בגני ילדים ובבית.

צורת ההדבקה היא בעיקרה "העברה בטיפות" שמשמעותה נגיפים המועברים על גבי הטיפות הנוצרות בזמן שיעול, התעטשות או קינוח האף.

איך נוכל לצמצם את ההדבקה למינימום?

אין ספק שהמניעה הטובה ביותר הינה שטיפת ידיים במים וסבון,קינוח האף בנייר חד פעמי, חסימת הפה והאף בזמן התעטשות ושיעול וכללי היגיינה דומים לאלו.

כדאי לאוורר את החדרים- אויר מתחלף מוריד מאד את החשיפה לטיפות נושאות הוירוסים.

כשאחד מבני המשפחה חולה – כדאי להימנע מחשיפת המזון לשיעול והתעטשות.

אם במזון עסקינן- כדאי לחזק את הגוף ומערכת החיסון בעיקר בתקופה זאת ע"י אכילת מקורות של ויטמינים בעיקר מסוג C– כמובן בפרות וירקות או אפילו לשקול תוספים במידת הצורך.

הנגיפים יכולים להיות מזיקים גם לאחר שהות ממושכת על חפצים כמו ידית של דלת או אפרכסת הטלפון, לכן כדאי לנגבם בעיקר לאחר שימוש של אדם חולה.

האמור לעיל מראה לנו שאין צורך ב-"בידוד" ממשי מבני המשפחה החולים ובלבד שננקוט באמצעי הזהירות הנ"ל.

חורף בריא לכולנו!