ניתוחים בָּריאטריים כמוצא אחרון להשמנה כרונית

תופעת ההשמָנה תופסת יותר ויותר מקום בתודעה הציבורית בעשורים האחרונים, בעיקר בשל העלאת מוּדעוּת לאורח חיים בריא והנזקים הנגרמים מתרבות השפע בחברה המערבית. התופעה מוצגת רבות בתקשורת ואף מוגדרת כ"מגיפה" ומוצע מגוון פתרונות להפחתת משקל, החל משינוי הרגלי חיים ועד התערבות רפואית.

במקרים רבים ניסיונות ההרזיה המסורתיים (דיאטה וכדומה) כושלים ותוך כשנתיים חוזר האדם חזרה למשקלו המקורי בתחושת כשלון ומרים ידיים.
אחד הפתרונות שהרפואה המודרנית מעמידה לטיפול בהשמנָת יֶתר הוא ניתוחים בָּריאָטריים (Bariatric surgery). מטרת ניתוחים אלו היא להחזיר אנשים אשר משקלם מסכן משמעותית את בריאותם לרף התקין ולאפשר להם לשפר את איכות חייהם.
ד"ר עופר לנדאו מומחה כירורגיה במכבי ענה על מספר שאלות בנושא.

למי מיועד הניתוח?

הניתוח מומלץ למי שמשקלו חורג משמעותית מהממוצע ואשר נסיונות לאיזון המשקל בשיטות אחרות לא צלחו. הקריטריון המקובל לקביעת הפנייה לניתוח הוא "מדד מָסָת הגוף"(BMI – Body Mass Index), המחוּשב עפ"י המשקל והגובה של כל אדם. BMIתקין לאדם מבוגר הוא בסביבות 25 ואילו הניתוח מומלץ לאנשים ללא מחלות נוספות בעלי BMI40 ומעלה ולאנשים הסובלים ממחלות נלוות (סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם וכדומה) עם BMI35 ומעלה.

אילו ניתוחים קיימים?

העקרון המאחד את כל הניתוחים הבריאטריים הוא הקטנת נפח הקיבה ובכך הגבלה משמעותית של כמות המזון הנכנסת לגוף בזמן הארוחות. אצל אלה שעברו ניתוחים בריאטריים מחקרים הראו ירידה ארוכת טווח במשקל, שיפור באיזון הסוכרת, ירידה בתחלואה ממחלות לב וירידה בתמותה לכמעט חצי לעומת חולים בעלי נתונים דומים שלא עברו את הניתוח.

3 סוגי הניתוחים המקובלים ביותר בישראל הם:

  1. ניתוח "טבעת": נחשב הניתוח הקל מבין השלושה. יתרונותיו הם שאין במהלכו חיתוך אלא רק הנחת רצועה טבעתית היקפית ניתנת לכיוון, המצרה את הקיבה ובכך מביאה לתחושת שובע מהר יותר. יש הטוענים שזהו גם חסרונו, עקב יכולת המטופל להרחיב את הטבעת ובכך להשיב את המצב לקדמותו.
  2. ניתוח "שרוול": ניתוח שבו מתרחשת כריתה חלקית של הקיבה כך שנפחה מוקטן לכ-15%  מהנפח המקורי וצורתה הופכת מצורת שׂק לצורת צינור (שרוול), מצב קבוע אשר לא ניתן לשינוי לאחר הניתוח.
  3.  ניתוח מעקף קיבה: ניתוח מורכב יותר במהלכו יוצר המנתח כיס קיבה קטן בנפח של כ-20 סמ"ק ומחברו ישירות למעי הדק תוך מעקף של שאר הקיבה.

הניתוח הנפוץ יותר הוא ניתוח הטבעת, גם בשל היותו פשוט יותר מבין השלושה ובעל סבירות נמוכה יותר לסיבוכים וגם בשל החזרה המהירה יחסית לתפקוד שגרתי.

חשוב להדגיש, שסוג הניתוח חייב להיות מותאם אישית לכל מטופל, למאפייני הבריאות והאישיות שלו ולהעדפותיו. כל מטופל המועמד לניתוח חייב לעבור הערכה וייעוץ רב-מקצועי במרכזים ייעודיים לכך, הקיימים במכבי.

מה הם אחוזי ההצלחה?

אחוזי ההצלחה תלויים בשיטת הניתוח ובגיל המטופלים. ממחקרים שנערכו בקרב מטופלים בחמשת השנים שלאחר הניתוח עלה, שאצל עד 80% מאלה שעברו ניתוחי מעקף קיבה או שרוול ואצל עד 70% מאלה שעברו ניתוח טבעת, הניתוח תרם לירידה במשקל ושיפור איכות חייהם.

יש סיכון לסיבוכים בניתוח או אחריו?

כמו בכל הליך ניתוחי, יש סיכון לסיבוכים בזמן הניתוח או בחצי שנה שאחריו. בניתוחים בריאטריים הסיבוכים השכיחים יחסית כוללים הפרעות עיכול (כגון שלשול או גזים אחרי אוכל), דליפה באיזור הניתוח, בקע צלקתי, זיהום ודלקת ריאות. כמו בשיעור ההצלחות –  גם שיעור הסיבוכים תלוי בסוג הניתוח. ניתוח טבעת הוא בעל סבירות נמוכה יותר לסיבוכים משמעותיים. שכיחות הסיבוכים עולה משמעותית עם הגיל, במיוחד מעל גיל 65.

האם הניתוח יפגע בהנאה מאוכל?

ניתוח בריאטרי נועד לשינוי יכולת האכילה ולכן פוגע במידה מסוימת בהנאה ממנה. מיד אחרי הניתוח יש הגבלות משמעותיות על מרקם המזון וכמותו ובהמשך המטופלים צריכים להתרגל לצורת אכילה שונה – מבוססת על נפחי בליעה קטנים וארוחות קטנות. רבים מהם צריכים לקבל תוספי מזון וויטמינים ולתכנן היטב את הרכב הארוחות – יותר חלבון ופחות שומנים ואלכוהול.

בהנחייה נכונה של דיאטנית אפשר להגיע לאורח חיים חדש שגם יאפשר הנאה מאוכל.

האם יש גיל מומלץ לביצוע הניתוח?

ההמלצות המקצועיות העולמיות וגם סל הבריאות בישראל מאשרים ניתוחים אלה בעיקר לגילים שבין 18 ל- 65. בגיל צעיר או מבוגר מעבר לטווח הזה התועלת של הניתוח לעומת הסיבוכים שלו פחות הוכחה. חשוב להדגיש, שיש למצות את כל האמצעים האחרים כגון דיאטה ופעילות גופנית לפני שעולה על הפרק הפתרון הניתוחי וכן יש לקבל ייעוץ תזונאי והדרכה לאורחות חיים בריאים גם אחרי הניתוח.

היכן ניתן לעבור את הניתוח?

טיפול זה נמצא בסל הבריאות לגילים 18-64 לפי הקריטריונים שלBMI שהוזכרו לעיל ובתנאי שהניתוח יבוצע בבי"ח ציבורי (לאפרטי). עבור מבוטחי מכבי ניתן לבצעו גם בבית החולים "אסותא" בהשתתפות חלקית.

לסיכום חשוב לציין, שלמרות הפתרונות הכירורגיים לתופעת ההשמנה, אין תחליף לשמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית על בסיס יומי, הנדרשים למניעת הצורך בניתוח אך גם ובמיוחד אחרי שעוברים אותו.

• מבוטחי "מגן כסף" זכאים להשתתפות בניתוחים בריאטריים בבית חולים פרטי שבהסכם –יש לברר הפרטים אודות הזכאות טרם הניתוח.
• מבוטחי "מגן זהב" זכאים להשתתפות בניתוחים בריאטריים בבתי חולים פרטיים ובבתי חולים פרטיים בהסכם – יש לברר הפרטים אודות הזכאות טרם הניתוח.
* כלהאמור לעיל בכפוףלתקנוניםשבמדריךלשירותיבריאותנוספים 2012-2013 "מגן כסף" ובמדריך לשירותי הבריאות הנוספים 2012-2013 "מגן זהב".