ניתוח בריאטרי – האם באמת יש צורך במעקב תזונתי ורגשי לכל החיים?

ניתוח בריאטרי משפיע על גופנו ונפשנו ובמידה לא מבוטלת הופך אותנו לאנשים קצת שונים גם מבחינת המראה אך גם בהיבט הרגלי התזונה והחשיבה. בשל הטלטלה שעוברת על הגוף והתודעה, יש צורך בסביבה תומכת וליווי של אנשי מקצוע, אך כמה זמן יש להמשיך להיות במעקב? על זאת ועוד אנחנו עונים

אם עברתם ניתוח בריאטרי סביר להניח שפגשתם דיאטנית באחת או יותר מן הצמתים שבדרך. ייתכן שנדרשתם (או רציתם) להגיע לדיאטנית עוד לפני הניתוח על מנת לקבל הכנה מתאימה. בוודאות פגשתם אחת במקום בו עברתם את הניתוח, על מנת לקבל הדרכה ראשונה על הדיאטה הרב שלבית. וייתכן מאוד גם כי אתם נמצאים במעקב מסודר אצל דיאטנית בשנה שלאחר הניתוח.
אך מה לגבי השנה השנייה לניתוח? וזו שאחריה? האם באמת ישנו צורך להיות במעקב תזונתי לכל החיים לאחר ניתוח בריאטרי? ומה לגבי הצורך בליווי רגשי? ובכן, כדאי מאוד לדעת ש…

לניתוח בריאטרי קיימת לרוב "תקופת חסד"
הכוונה היא לתקופה בה כמות המזון הנאכלת הינה תוצר בלעדי של ההליך הניתוחי ובה ברוב המוחלט של המקרים תתרחש אכילה מועטה עקב תהליך הקיצור/ ואו תת הספיגה שנוצרת בעת הניתוח. בתקופה זו גם מתרחשת לרוב הירידה המשמעותית יותר במשקל.
לאחר תקופה זו, יהיו אלה הרגלי התזונה החדשים שלכם אשר יקבעו האם תצליחו לשמור על המשקל החדש או לא. בכך יוכל לסייע לכם מאוד מעקב צמוד אצל דיאטנית.
מחקרים מראים כי מנותחים אשר דאגו להיות במעקב תזונתי מתמשך גם שנים לאחר הניתוח, הצליחו לשמור על התוצאות לאורך זמן ממושך יותר מאלו שלא היו במעקב.

לאחר ניתוח בריאטרי תהיו חשופים לחוסרים תזונתיים מגוונים
אתם מתבקשים לנטול את תוספי התזונה הרלבנטיים למשך החיים. הבעיה היא שתוספי התזונה הללו משמשים תמיכה בלבד ועם הזמן קיים סיכוי לפתח חוסרים תזונתיים משמעותיים, אם לא תדאגו לאכול בצורה מאוזנת התואמת את הצרכים שלכם. הסיכון קיים לא רק בתקופה הסמוכה לניתוח אלא גם לאחריו ובהמשך החיים. על מנת לוודא שאתם אוכלים את כל הדרוש לכם, חשוב להיות במעקב תזונתי אצל דיאטנית.

הניתוח הבריאטרי מהווה שינוי רחב בהיבטים מגוונים של החיים
ידוע זה מכבר כי לנושא הרגשי השפעה ישירה על האכילה שלנו, צורתה, כמותה ואופייה.
מנותחים רבים מעידים כי הניתוח מביא עימו מחשבות חדשות אשר לא נכחו בחייהם לפני הניתוח כמו המחשבה על איך אני תופס את עצמי עכשיו לאחר הניתוח? כיצד הניתוח השפיע על דימוי הגוף שלי ועל צורת ההסתכלות שלי על החיים?
מדובר בסוגיות מורכבות אשר דורשות התייחסות מאיש מקצוע המתמחה בתחום. ליווי רגשי מתאים (עובדת סוציאלית, פסיכולוג וכו') לאחר הניתוח, המתייחס לכל המהפכים החדשים בחיים, רלבנטי לא רק לתקופה בה הניתוח עוד טרי, אלא גם לאחריו. הוא יוכל לעזור לכם לעבד את השינויים הללו ולשמור על תוצאות הניתוח לטווח הרחוק.

  • המידע באדיבות: סיון פלג, דיאטנית במכון הבריאטריה של מכבי שרותי בריאות.