סדנת סוכרת ואורח חיים בריא של מכבי

חולי סוכרת יכולים להעיד כי ההתמודדות עם המחלה היא התמודדות יומיומית הדורשת גיוס כל הכוחות והמשאבים האפשריים, על מנת להביא לפגיעה מינימלית ככל הניתן שלה באיכות החיים.

הקפדה על תזונה נכונה, שמירה על פעילות גופנית, נטילת תרופות בזמן ובדיקות מעקב שגרתיות הן רק חלק מהפעולות שחולה בסוכרת נדרש להכניס לחייו על מנת "לחיות בשלום" עם הסוכרת.
הפיתוי לסטות מהדרך גדול ואנשים רבים מעדיפים להתמודד עם המחלה באמצעות קבוצה שתאפשר להם תמיכה וגיבוי. לכן יצרה מכבי סדנת סוכרת ואורח חיים בריא, אותה מנהלות ומעבירות דיאטניות שהוכשרו במיוחד. הסדנה זוכה להצלחה גדולה ומספקת לחולים כלים ותבניות התנהגות שישרתו אותם בחיי היום יום.
העובדת הסוציאלית נגה ברטוב צפניה, מעבירת הסדנה הסבירה לנו על מהות הסדנה ואופייה.

"אחת השיטות המקובלות לשיפור הטיפול העצמי במחלה היא טיפול קבוצתי. אני רואה בסדנה 'לקראת עצמאות', אותה אני מנחה, אמצעי להעצמת המטופל בהתמודדות היומיומית שלו עם המחלה הכרונית", אומרת נגה. "בצד הקניית ידע, מתקיים תהליך של ליווי רגשי ותמיכה.
כל אלה מביאים לשינוי הרצוי בהרגלי החיים".

לסדנה מספר מטרות עיקריות:

  1. הקניית ידע למשתתפי הסדנה.
  2. פיתוח מיומנות לניהול עצמי של המחלה בקרב החולים.
  3. עידוד המטופל לשימוש מיטבי במשאבים העומדים לרשותו במכבי.
  4. עידוד שינוי התנהגותי ואימוץ התנהגות בריאותית, ע"י היכרות עם הגוף ותחושותיו ורכישת כלים לשלוט במחלה ולהתמודד עימה.
  5. חיבור המטופל לצדדים החזקים שלו ופיתוח האמונה שלו ביכולתו להתמודד בהצלחה עם המחלה.
  6. התמודדות רגשית עם המחלה – השפעת מצבים רגשיים על הגוף ואיזון הסוכרת.
  7. תמיכה משפחתית.

"הסדנאות מועברת ע"י עובדות סוציאליות ,דיאטניות ואחיות.
כיוון שמדובר במחלה כרונית אני מקיימת מפגשי מעקב שנתיים לכל בוגרי סדנאות הסוכרת בסניף על מנת לשמור על המשכיות לאורך זמן".

"תגובות המשתתפים לאחר הסדנה מעידות על תרומתה לאיכות חייהם", אומרת נגה.
"בשורה התחתונה, לא צריך להתמודד עם הסוכרת לבד. במיוחד כשמכבי מספקת כלים כל כך יעילים להתמודדות איתה. אני ממליצה לכל המתלבטים, להניח את החששות בצד ולהגיע לעבור את הסדנה".

הסדנאות נערכות בקבוצות של עד 15 משתתפים בכל רחבי הארץ, כשמומלצת מאוד השתתפות בני הזוג או בני משפחה אחרים של החולה, על מנת לחזק הצד המשפחתי ולהטמיע את השינוי בבית כולו, כיוון שההמלצות טובות לכולם ולא רק לחולה.

פרטים נוספים והרשמה לסדנה אפשר לקבל בסניפי מכבי.