סוכרת: מידע חשוב ומציל חיים

מהי מחלת הסוכרת, מה גורם להתפרצותה ומהי חשיבות הגילוי המוקדם? לרגל יום הסוכרת העולמי ד"ר אלה חסין, רופאה פנימאית ויועצת סוכרת במכבי שירותי בריאות, וסימה ארבלי, אחות מומחית קלינית בסוכרת ורכזת תחום סוכרת ארצית במערך הסיעוד ומקצועות הבריאות מתארות את מאפייני המחלה ואת סימני האזהרה שחשוב לכל אחד להכיר

מהי סוכרת?

סוכרת היא מחלה מטבולית המאופיינת בריכוז גבוה של סוכר בדם. הגורם המרכזי למחלת הסוכרת הוא חסר או העדר מוחלט של הורמון האינסולין, או רגישות פחותה של תאי הגוף המביאה לחסר בספיגתו. האינסולין מיוצר בלבלב ומופרש ממנו לדם בתגובה לעלייה ברמות הסוכר בגוף. תפקיד האינסולין הוא להעביר את הסוכר לתאי הגוף השונים, לצורך הפקת אנרגיה הדרושה לתפקודם התקין. אצל החולים, בעת אכילת מזונות המכילים סוכר אין הפרשה או ספיגה יעילה של האינסולין בגוף. כתוצאה מכך נוצר מצב של הצטברות גבוהה של סוכר בדם, הנקרא היפרגליקמיה.

רמות הסוכר הגבוהות פוגעות בדפנות הפנימיים של כלי הדם וגורמות לאספקת דם לא יעילה שעלולה לפגוע באיברי הגוף השונים כמו: העיניים, הכליות, כלי הדם של הלב, כלי הדם של המוח, עצבי איברי הגוף ובעיקר ברגליים. במצב של סוכרת קיימת החלמה איטית של פצעים ובנוסף לכך, חוסר מודעות לפציעות עקב ההפחתה בכאב מובילה לקושי נוסף בהחלמתם.

מהם סוגי הסוכרת השונים?

סוכרת מסוג 1: נקראת גם סוכרת נעורים מפני שהיא פורצת בדרך-כלל בגיל הילדות, והיא נובעת לרוב מפגיעה בתאי הלבלב המייצרים אינסולין.  כתוצאה נוצר חוסר מוחלט של אינסולין. המחלה פורצת לרוב עקב תהליך דלקתי, הנובע מגורמים אוטואימוניים של מערכת החיסון, אלרגיה לחלב, נטייה תורשתית או מחלות נגיפיות מסוימות. הטיפול בסוכרת נעורים הוא באמצעות הזרקת אינסולין.

סוכרת מסוג 2: מכונה גם סוכרת מבוגרים, אשר יכולה להופיע בכל גיל אך מתפרצת בעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 40. הגורמים למחלה הם לרוב שילוב של מרכיבים תורשתיים בשילוב עם  עודף משקל ,חוסר בפעילות גופנית ותזונה לא מאוזנת. המחלה מתפתחת עקב חסר של תאי הגוף בספיגת אינסולין על אף שהלבלב מפריש אותו, אשר יוצרת מאמץ יתר בפעילות הלבלב עד למצב של אי-ספיקה, ועקב כך לירידה בהפרשת האינסולין בגוף. הטיפול בה כולל שינוי אורח חיים באמצעות פעילות גופנית ותזונה מאוזנת לצד טיפול תרופתי. חשוב לדעת כי אימוץ אורח חיים בריא ופעיל יכול למנוע את המחלה ולהפחית את סיבוכיה.

סוכרת הריון: מתפתחת במהלך ההריון אצל נשים שלא הייתה להן סוכרת לפני הכניסה להריון, ולרוב חולפת לאחר הלידה. במהלך ההיריון עקב הפרשת הורמונים וגורמי סיכון נוספים , קיימת עליה ברמות הסוכר של האישה בדם מעל לנורמה.

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת סקר שמתבצעת לכלל הנשים בהריון. חשוב לדעת כי במרבית המקרים סוכרת ההריון מאופיינת בערכי סוכר גבוהים מהממוצע אשר אינם מעידים על הופעת המחלה כמו במחלת הסוכרת מסוג 1 ו-2.

עם זאת, הטיפול בסוכרת ההריון הוא משמעותי וחשוב ביותר על מנת למנוע סיכון לעובר. נשים הרות שפיתחו סוכרת הריון יזדקקו לניטור צמוד במסגרת צוות מומחה להריון בסיכון גבוה, לצד תזונה מתאימה ופעילות גופנית מתונה. ידוע כי לנשים אשר אובחנו בסוכרת הריון, קיים סיכון מוגבר לחלות בסוכרת מסוג 2. לכן חשוב לבצע בדיקת העמסת סוכר בדם (75 גרם) בין 12-4 שבועות לאחר הלידה ולהמשיך לערוך בדיקות תקופתיות.

למידע נוסף על סוכרת נעורים בהריון>>

מהם סימני האזהרה שחשוב להיות מודעים אליהם?

מחלת הסוכרת לרוב מתגלה באופן אקראי באמצעות בדיקת דם, ובשלביה הראשונים אין לה תסמינים מיוחדים מלבד עליה קלה בערכי הסוכר בדם.

כשרמות הסוכר בדם גבוהות מאוד, יכולים להופיע התסמינים הבאים:

תחושה של צמא מוגבר ושתייה מרובה

הטלת שתן תכופה

שינויים בראיה

עייפות או חולשה

שינויים בתחושה בכפות רגליים

ירידה פתאומית במשקל-לרוב בסוכרת מסוג 1

כיצד ניתן למנוע את התפתחות המחלה?

בניגוד לסוכרת הנעורים אשר מופיעה ללא התראה מוקדמת, בסוכרת מסוג 2 ישנו מצב של "טרום סוכרת" המאופיין בעלייה קלה של ערכי הסוכר בדם, אשר אינם מעידים עדין על התפתחות המחלה. שינויים באורח חיים באמצעות תזונה מאוזנת ופעילות גופנית יכולים למנוע אותה.

במצב של טרום סוכרת חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל ולפנות לייעוץ תזונאי וקבלת ייעוץ של פיזיותרפיסטים יועצים לפעילות גופנית.

מתי כדאי לפנות לרופא?

בכל עת שעולה חשד למצב בריאותי לא תקין, חשוב לפנות לרופא המשפחה. אם נמצאה בבדיקת דם עליה קלה בערכי הסוכר בדם, מומלץ להקפיד על מעקב של רופא המשפחה 2-1 פעמים בשנה.

מהי חשיבות הגילוי המוקדם?

גילוי מוקדם של המחלה וטיפול בזמן הנכון יכול להוביל לאיזון של רמות הסוכר בגוף, ולמנוע התקדמות של המחלה ופגיעה באיברים.

בברכת בריאות טובה!

למידע נוסף אודות מחלת הסוכרת באתר מכבי לחצו כאן.

למידע נוסף אודות הטיפול ומערך התמיכה בחולי הסוכרת במכבי לחצו כאן.

לסדנאות תמיכה להתמודדות עם הסוכרת במכבי לחצו כאן.