סטרס – לא רק לחץ נפשי

22805-Blog-Photo-NEW_40-(19500)4

ידעתם שמחלות כמו חום גוף גבוה ושלשולים מעלות את רמת הסוכר בדם? ד"ר חוליו ויינשטיין, מנהל היחידה לסוכרת בבית החולים וולפסון, מסביר איך על סוכרתיים לפעול בזמן מחלה

אינסולין הוא הורמון שתפקידו לווסת את רמת הסוכר בדם. רמות הסוכר נוטות לעלות בעיקר אחרי ארוחות, אבל לא רק. גם במצבי מתח, סטרס, הנטייה הטבעית של הגוף היא להעלות את רמת הסוכר כדי להתמודד עם אותה סיטואציה בצורה הטובה ביותר. "מחלות כמו חום, שלשולים ועוד נכללות בקטגוריה הזאת של סטרס, ולכן דורשות מהסוכרתיים להיערך בהתאם", מסביר ד"ר חוליו ויינשטיין, מנהל היחידה לסוכרת בבית החולים וולפסון.

"מחלות שונות כמו שפעת, דלקת ריאות, דלקת גרון או מעיים או כל מחלה ויראלית שמעלה את חום הגוף – משנה את רמת הסוכר בגוף ומפרה את האיזון. הסיבה היא שהורמוני הסטרס, כמו קורטיזון, הורמוני גדילה וגלוקגון, פועלים ההפך מאופן הפעולה של אינסולין, ומצריכים מהלבלב לייצר כמות גדולה יותר של אינסולין. במקרה של סוכרתיים, זה מצריך היערכות לנטילה נוספת של מנות אינסולין".

איך יודעים כמה לצרוך?

"במקרה של מחלות ויראליות, אנו ממליצים לסוכרתיים לבדוק את עצמם ואת רמת הסוכר שלהם לעתים תכופות יותר ולפעול בהתאם, עד לאיזון רמות הסוכר. אם רמת הסוכר מאוזנת, אין צורך להעלות אוטומטית את מינון האינסולין; אך אם הערכים גבוהים, יש ליטול אינסולין בהתאם לרמות שנתקבלו.

"ההמלצה הגורפת במקרה של מחלות ויראליות היא לנוח ולתת לגוף להתמודד עם הווירוס. צריך לזכור כי אמנם בדרך כלל בזמן מחלה הגוף לא צורך אוכל ופחמימות, כך שרמות הסוכר לא אמורות לעלות, אבל החום והשלשולים הם שגורמים לחוסר האיזון. אחת מתופעות הלוואי הנפוצות היא השתנת יתר ואיבוד נוזלים, ולכן חשוב להקפיד לשתות יותר מהרגיל כל זמן שהחום גבוה.

"בכל מקרה אין צורך לרוץ מיד לרופא ברגע שמופיעה מחלה המשפיעה על רמת הסוכר. בהחלט אפשר לטפל בחוסר האיזון בבית, ובלבד שמקפידים על בדיקות תכופות יותר מהרגיל".