סכיזופרניה – לא מה שחשבתם

מה הקשר בין גוּמא אגייאר, ג'ון נאש וסיד בארת'? חוץ מזה שכולם היו מפורסמים מאוד בזכות כישרונם או עיסוקם הציבורי, הם סבלו ממָניה-דִפרסיה והיו חולים, כנראה, במחלת הסכיזופרניה. אז מה זה בעצם סכיזופרניה, איך אפשר לזהות את סימני המחלה והאם אפשר להמשיך לתפקד איתה? ד"ר ירחמיאל ברבר, מנהל המרפאה המחוזית לבריאות הנפש במכבי מחוז מרכז מסביר.

"בניגוד למה שנהוג לחשוב, סכיזופרניה, או בשמה העברי 'שסעת', היא לא פיצול אישיות. למעשה המחלה שייכת לקבוצה של מחלות נפשיות קשות מאוד (group of Schizophrenia) כגון סכיזופרניה מסוג פרנויה, סכיזופרניה מסוג בלתי מאורגנת (disorganized) וכדומה. חשוב להבין שזוהי מחלה כרונית שדורשת טיפול ומעקב כל החיים. היא מקשה על החולה לשמור על חיי משפחה, על עבודה קבועה ואורח חיים תקין. במקרים בהם היא פורצת בגיל צעיר היא אף יכולה לגרום להתדרדרות שכלית (קוגניטיבית). למרות זאת לא כל המחלות בקבוצה זו באות לידי ביטוי באותה עוצמה והטווח נע ממקרים קלים מאוד ועד קשים ביותר הגורמים לחוסר תפקוד מוחלט של החולה. גם הביטוי ההתנהגותי של המחלה מיוצג במגוון רחב של סימפטומים, חיוביים ושליליים".

מה הם אותם סימפטומים?
"סימפטומים חיוביים הם סימפטומים המייצגים שינויים בהתנהגות או במחשבה. החולה מתחיל להתנהג מוזר, הופך לפרנואיד, שומע קולות, חווה הזיות ומחשבות שווא. הסימפטומים השליליים לעומת זאת הם סימפטומים המבטאים ירידה או חוסר בתפקוד ובהתנהגות. חולה עם סימפטומים שליליים ירגיש חוסר מוטיבציה, ניתוק מהעולם, הסתגרות, אפטיה ועוד."

מה יכול לגרום להתפרצות המחלה?
"באופן כללי, שני המינים נפגעים בשיעור דומה מהמחלה אך נוטה להתפרץ מוקדם יותר אצל גברים. הסיבות מורכבות מאוד ולא תמיד ברורות אך ידוע כי התפרצות המחלה היא תוצר של שילוב בין גורמים סביבתיים ותורשה. כמו כן, סימפטומים של המחלה יכולים להופיע גם כתוצאה ממתח מתמשך או שימוש בסמים"

כיצד ניתן לאבחן את המחלה ולטפל בה?
"אנשים החוששים כי הם חולים במחלה או שמישהו מסביבתם חולה בה, צריכים לגשת לאבחון פסיכיאטרי בהקדם האפשרי. ככל שהטיפול מוקדם יותר כך גם התוצאות טובות יותר. קשה לדעת כבר בהתקף הראשון מהי עוצמת מחלה ולכן יש לבחון זאת לאורך זמן.
הטיפול במחלה משלב טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי, טיפול סוציאלי, טיפול קבוצתי ועוד. ייתכן שאדם ייחווה התקף פסיכוטי אחד בלבד בכל חייו ולכן קביעת סוג הטיפול ועוצמת ותלויה גם בסוג ההתקף ומשך ההתקף".

לאתר האינטרנט של ד"ר ברבר לחצו כאן: www.drbarber.co.il