עד כמה אתם שבויים בקסמיו של האוכל?

מזלגות עם אוכל

"מערכת היחסים" שלנו עם האוכל – האם אנחנו באמת בוחרים מה לאכול או שמא, אנחנו "שבויים" של האוכל שלנו? ליטל נחמן, דיאטנית במכבי, מסבירה לנו איך נדע לבחור באכילה בריאה המתאימה לנו, ומשתפת אותנו בטיפים בנושא.

לפני כל אכילה, מתנהל סוג של דיאלוג סמוי בתוכנו. כולנו מכירים את המחשבות שמתגנבות לתודעה שלנו ומתלבטות יחד איתנו בנוגע לאכילה: "ואוו אני ממש רעב, אני יכול לאכול כמות ממש גדולה מהמאכל הזה", "איך בא לי לאכול את המאכל ההוא, אני לא מסוגל לעמוד בפיתוי", "מזמן לא נגעתי במאכל הזה. לאכול אותו פעם ב.. זה לא כזה לא נורא", או "לפני אירוע צריך להישאר רעב כי באירוע עצמו אוכל הרבה".

הדיאלוג הזה הוא בעצם הפתח לעצמאות שלנו מול האוכל, בו אנו יכולים לבחור לאכול דברים שבריאים לנו, או "להיכנע" לאוכל הלא בריא ששובה אותנו בקסמיו. חלק מעניין זה הוא לשים לב האם הארוחה נאכלת בכמות מתאימה מהמזון שנבחר כבריא עבורכם או שמא, באופן שמביא לחרטה.

הבחירה בחופש לאכול מה שבא לנו באותו הרגע לעיתים הופכת בעצם לשבי שלנו, כלומר, לא תמיד אנו בוחרים במה שבריא לנו באמת מתוך הקושי לעמוד בפיתוי. זה קורה וזה בסדר שלפעמים אנחנו בוחרים לאבד שליטה. השאלה היא באיזו תדירות הדבר קורה, ומה המחיר שנשלם בעדו. האם יש בחירה בנוחות של חוסר הצבת גבולות באוכל ובכך שאנו מאפשרים לעצמנו "להתפנק"? האם זהו באמת פינוק? לא בדיוק, משום שבסופו של דבר "פינוק" זה מתבטא בעונש לתחושת הערך העצמי שלנו. אנו מרגישים אשמים משום לא עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמינו בנוגע לשמירה על משקל תקין ובנוגע לניהול האכילה שלנו בלי לאבד שליטה.

ישנו קו דק מאוד בין בחירה חופשית לבין חוסר אונים אל מול האוכל. והתשובה לבחירה הנכונה בשבילינו נמצאת בדיוק במקום שבו אנחנו יודעים שאנו בחרנו מה לאכול, ואנו שלמים עם ההחלטה. גם אם לא פעלנו מתוך האינסטינקט שלנו, כאשר בחירה מסויימת בה בחרנו נגמרת בחרטה, הדבר אומר שהיינו שבויים בקסמי האוכל. יחד עם זאת, לא הכל שחור או לבן: אם בחרנו לאכול יותר מהדרוש לנו, וממזון שלא בהכרח בריא, הדגש כאן הוא על החוויה, ההנאה והנינוחות גם לאחר האכילה. חשוב לאפשר גמישות והתאמה לאירועים ולצאת לפעמים מהשגרה.

כולנו יכולים לדעת מתי כל סיטואציה מתרחשת, והמטרה היא לאכול מתוך בחירה חופשית וליהנות מחדוות האכילה תוך הפחתת המקרים בהם האוכל בוחר אותנו ואנו שבויים בקסמו.

כמו כן, ישנם מקרים הנוגעים לאכילה רגשית, בהם האוכל ממלא תפקיד בוויסות והרגעת הרגשות. במקרים אלו מומלץ לקבל הכוונה אישית ועזרה מאנשי מקצוע כמו דיאטנים ופסיכותרפיסטים.