עד סוף הקיץ נצא אל החופשה!

אישה עם כובע ובגדים לבנים יושבת על שפת הבריכה

רגע לפני סוף החופש הגדול ולפני שהקיץ נגמר, ציפי רולניק מנהלת תחום הטיפול הפסיכולוגי במחוז ירושלים והשפלה של מכבי שירותי בריאות, מתארת את היתרונות לגוף ולנפש שבהתנתקות מהשגרה ומזמינה אתכם לקחת כמה ימים של חופש. בין אם זה במנזר בהודו או על הספה מול הטלוויזיה, קחו לכם כמה ימים למנוחה – זה בריא!

מתי יצאתם בפעם האחרונה לחופש? הכוונה היא לא רק ליציאה לימי חופשה ממסגרת העבודה, אלא לזמן אמיתי שבו יכולתם באמת להתנתק מהמחויבויות היומיומיות ולנוח, לבחור את סדר היום שלכם ולמלא אותו בפעילויות שעושות לכם טוב וממלאות אתכם באנרגיה.

לפעמים להתנתק מהשגרה ומהעבודה זה לא פשוט…
לא מעטים מאיתנו הם "וורקוהוליקים". גם אם אנחנו נמצאים בצימר בעין כרם או מעבר לאוקיינוס, אנחנו מרגישים לפעמים מוטרדים או אשמים אם דבר מה נשאר מאחור לא מטופל. אמצעי הטכנולוגיה כמו האינטרנט, הטלפון החכם ושיחות הסקייפ לא מקלים עלינו, ומאפשרים לנו להיות "מחוברים" כל הזמן, גם כשהגיע הזמן "להתנתק". ישנם מחקרים שמצאו כי סגירת הטלפון הנייד והמחשב לא מספיקים, וכי נמצא שיפור בתפקוד אצל אנשים שהמכשירים האלו הוצאו מטווח הראייה שלהם, בהשוואה לאנשים שרק כיבו אותם.

באילו תקופות בחיים כדאי לקחת חופשה?
לפעמים בתקופות של עומס מתחשק לנו "לעצור את העולם" ו"לברוח מהכל", וחופשה עוזרת לשבור את מעגל הלחץ. חשוב לזכור שהבריאות הנפשית והפיזית שלנו כרוכות זו בזו וליציאה לחופשה באופן קבוע יתרונות רבים עבורן, גם אם אנחנו לא נמצאים בתקופה לחוצה מאוד.

מהו משך הזמן המומלץ לחופשה?
כדאי לדעת שלא חייבים לקחת תקופה ארוכה של פסק זמן. מחקרים מראים כי משך הזמן האידיאלי המאפשר להפיק את התועלת הגבוהה ביותר מהחופשה הוא שמונה ימים. אבל גם כמה ימים בודדים של חופשה ומנוחה כבר יכולים לעשות שינוי לטובה לגוף ולנפש שלנו.

הנה כמה מהיתרונות החשובים שביציאה לחופשה :

  1. מפחיתה מתח ומשפרת את הבריאות הנפשית: נמצא כי חופשה עוזרת להפחית מתח. מתח עלול להוביל לעיתים קרובות להתקפי חרדה ודיכאון. היציאה לחופשה יכולה לשפר את הבריאות הנפשית והפיזיולוגית שלנו, ולשפר את תחושת שביעות הרצון שלנו מהחיים.
  2. מפחיתה את הסיכון למחלות: נמצא כי היציאה לחופשה תורמת לבריאות הלב ומפחיתה את הסיכון למחלות קרדיווסקולריות (מחלות לב וכלי דם). תחושת המתח מביאה להפרשה מוגברת של הורמון הסטרס קורטיזול. הפרשת הקורטיזול עלולה לפגוע במערכת החיסונית, להפר את איזון רמת הסוכר בגוף, ולהגביר את הסיכון לסכרת. כמו כן היא מגבירה את הסיכון להופעת כאבים כמו כאבי גב או כאבי ראש. המנוחה בחופשה יכולה לעזור להוריד את רמות הקורטיזול ובכך לשפר את איכות החיים והבריאות הכללית.
  3. משפרת את התפקודים הניהוליים של המוח: הלחץ השגרתי המצטבר משפיע על התפקוד של המוח, בעיקר על יכולת החשיבה וכתוצאה מכך על יכולת החשיבה הלוגית, על קבלת ההחלטות ועל היצירתיות. החופשה מאפשרת לעשות "רה-סטרט" (Restart) ולהחזיר לנו את התפקודים החשובים כל כך לאיכות החיים.
  4. עוזרת להתחבר מחדש למה שבאמת חשוב: החופשה מאפשרת לנו לבלות זמן איכות עם עצמנו. זוהי הפוגה שמאפשרת הקשבה והתבוננות פנימית, אשר עוזרת לנו להתחבר למה שאנחנו באמת רוצים ולחשוב מה באמת חשוב לנו בחיים. זהו זמן לחשיבה על סדרי העדיפות בחיים על פני היסחפות אחר דרישות הסביבה. זהו זמן להבחין בין "חשוב" לבין "דחוף", ובין "צריך" לבין "רוצה".
  5. משפרת את מערכות היחסים במשפחה: החופשה תורמת ליחסים במשפחה – גם לזוגיות וגם להורות. החופשה נותנת לנו הזדמנות לפגוש את אנשים היקרים לנו מכל, מבלי שמרחפות באוויר המשימות השגרתיות של העבודה ושל הבית, אשר פוגעות ברצף השיח. השהייה המשותפת באווירה רגועה ופנויה תורמת לגיבוש הזוגי והמשפחתי. בחופשה אנחנו פנויים יותר להקשיב זה לזה ולהעמיק את הקשר ואת תחושת השייכות. זהו זמן טוב להקנות לילדים את הערכים שחשובים לנו, ולצבור חוויות נעימות משותפות. החופשה היא גם הזדמנות לשיתוף פעולה מהנה ולעזרה הדדית.
  6. מחזקת ומרחיבה את המעגלים החברתיים ומיומנויות התקשורת: בחופשה יש הזדמנות להיפגש עם חברים אהובים. זוהי הזדמנות טובה להיכרות עם אנשים חדשים ומעניינים ולהיכרות עם עולמות ותחומי ידע חדשים. החופשה היא גם הזדמנות טובה להעשיר את העולם החברתי, את יכולות התקשורת והדיאלוג שלנו.
  7. תורמת ליעילות העבודה: החופשה מונעת שחיקה. גם אם החזרה לשגרת העבודה לא תמיד קלה, אחרי החופשה אנחנו חוזרים אל העבודה שלנו עם כוחות מחודשים. אחרי החופשה הרבה רעיונות שטרם בקעו צומחים ותורמים לנו, לקריירה או לארגון שבו אנחנו עובדים.

ולסיכום, במידה ולא יצאתם לחופשה בזמן האחרון –  צאו לחופש, זה בריא!

ושתהיה לכם חופשה מהנה ומרגיעה 🙂