על תזונה נכונה וחופש גדול

מתבגרים אוכלים

איך נשמור על תזונה בריאה ומסודרת בקרב ילדינו המתבגרים בעיצומו של הקיץ? הודיה כהן, דיאטנית קלינית במכבי, משתפת אותנו במספר טיפים לשמירה על אכילה נכונה גם בתקופה זו.

תקופת הקיץ מלווה הרבה פעמים בקושי סביב שמירה על סדרי האכילה של המתבגרים. על מנת לא להיכנס למאבקים מיותרים מראש מומלץ ביחד, כמשפחה, לקבל החלטות משותפות בנוגע לשמירה על מספר כללי אכילה גם בזמן החופש הגדול:

  • ישנם ילדים שגם בזמן חופשה ממשיכים לשמור על אותן שעות ערנות, אכילה ושינה. במידה והדבר קורה בביתכם, יש להמשיך ולעודד התנהגות זו.
  • כשעה מההתעוררות מומלץ לאכול ארוחת בוקר, גם אם מתעוררים מאוחר. המטרה היא לדחות את סדר הארוחות, ולא להוסיף עוד ארוחות בשעות הלילה המאוחרות. דוגמא לארוחת בוקר טובה יכולה להיות כריך (עדיף מלחם חיטה מלאה) עם ממרחים שונים (טחינה, גבינות, חומוס ועוד), וירקות בצד.
  • כ-3 שעות אחרי "ארוחת הבוקר", מומלץ לאכול ארוחה עיקרית הכוללת מנת חלבון (עוף, בשר, דג, קטניות), דגנים שונים (אורז, בורגול, פסטה) וירקות שונים ("חיים" או מבושלים). אפשר לנצל את הזמן הפנוי בהתנסות במאכלים חדשים כדוגמת: קינואה/ פשטידות שונות וכדומה.
  • חשוב לקיים לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום. לרוב, בזמן ארוחת הערב בני הבית נמצאים יחד. מומלץ לנצל זמן זה כשעת איכות משפחתית ולשתף את הילדים בהכנת חלק מהמזון או בסידור ופינוי השולחן. כמו כן, חשוב להקפיד על הוספת ירקות לארוחה.
  • מומלץ להניח פירות וירקות שטופים ומוכנים לאכילה במקום הנראה לעין – הזמינות תוביל להעדפתם על פני צריכת חטיפים.
  • חשוב להקפיד גם על שתיית מים מרובה. מומלץ להמנע מקניית שתייה מתוקה הביתה: בדרך כלל אם קיימת שתייה כזו, נוהגים לצרוך דווקא אותה.
  • חשוב לקיים מידי שבוע תיאום ציפיות לגבי תדירות האכילה בחוץ או הזמנת האוכל הביתה – מומלץ לא לצרוך אוכל מוכן יותר מפעמיים בשבוע.
  • חשוב להקפיד לפחות על 3 שעות פעילות גופנית בשבוע כמו שחייה, אופניים, משחקי כדור, או כל פעילות אחרת שילדכם אוהבים.
  • אכילה לילית זו לרוב "מלחמה אבודה" אם הולכים לישון לפנות בוקר. אם הצלחתם מלכתחילה להקפיד על הרדמות ילדיכם סביב השעה 22:00 – הרווחתם. אם הילדים שלכם אכן נרדמים מאוחר, מומלץ להשאיר ירקות או סלט חתוכים שלא נאכלו בארוחת הערב לצד כריך או טוסט ביתי, על מנת למנוע מהילדים לצרוך חטיפים ומאפים.

חשוב להזכיר לילדים שאחריות ההורים היא לדאוג לסוג המזונות הנכנסים הביתה, ובהתאם לכך יבוצעו הקניות. אפשר להציע לילדינו לבחור מתוך מגוון המזונות שנבחרו על ידיכם מלכתחילה – נסו לקיים שיח משותף על רשימת הקניות לקיץ.

חופשת קיץ נעימה ובריאה!

לידיעתכם: מכבי מציעה שירותי דיאטנית לייעוץ בנוגע לתזונה נכונה ובריאה במגוון אזורים הקרובים למקום מגוריכם.

רוצים לדעת עוד על תזונה נכונה? הצטרפו לעמוד שלנו: מכבי תזונה בפייסבוק!