על מזונות שיכולים להרדים ואלו שדווקא מעוררים…

מה המשפט הנפוץ ביותר שאומרים לנו כשאנחנו עייפים? "תשתו קפה, זה יעורר אתכם". וכשאנחנו לא מצליחים להירדם? "שתו חלב חם, זה ירגיע וירדים אתכם". אבל האם באמת קיימים מזונות בעלי תכונות מעוררות או מרדימות או שמא זוהי אשליה? בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית במכבי ומומחית בתזונה לסוכרת מסבירה:

"חוסר במרכיבים מסוימים כגון ויטמינים ומינרלים המצויים בגוף בשילוב גורמים נוספים יכולים לגרום לכל אדם להרגיש תחושת עייפות או כבדות לעומת רוממות רוח או תחושה של אנרגיה מוגברת כשהם נמצאים ברמה מספקת. למרות זאת חשוב להדגיש כי על כל אחד זה משפיע ברמה ואופן שונה- אין אדם המושפע מכך באופן זהה לחברו"

מה בכל זאת עשוי לגרום לנו לתחושת עייפות?
יש מספר דוגמאות למזונות אשר נותנים תחושה של עייפות. לדוגמא, יש הטוענים ששתייה של חלב חם עוזרת להם להירדם. ואכן, יכול להיות שישנה השפעה סובייקטיבית של משקאות אלו על רמת עוררות הגוף אך היא לא פועלת באופן זהה על כולם. חלקינו ירגישו יותר עייפים לאחר שתיית כוס החלב וחלקינו פחות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלמשקה חם יש תגובה פיזיולוגית על הגוף הגורמת לנו לתחושת רגיעה עד כדי עייפות.
דוגמא נוספת היא יין. ייתכן וחלקינו לא ירגישו עייפות אחרי שתיית כוס יין אחת אך זוהי רק הרגשה מיידית ורגעית. אלכוהול הינו סם המשפיע על הגוף ומרדים אותו. זוהי אחת הסיבות מדוע כל כך מסוכן לשתות יין לפני נהיגה.
תופעה נוספת המוכרת למרבית האוכלוסייה היא תחושת עייפות נכרת לאחר ארוחה גדולה מאוד המכבידה על הגוף. הסיבה לכך היא שלאחר ארוחה גדולה הגוף מנתב את מרבית זרימת הדם למערכת העיכול האחראית לפירוק וספיגת המזון וזאת על חשבון זרימת הדם לשאר האיברים כגון המוח והשרירים. אלו מקבלים כעת זרימה איטית יותר של הדם לעומת זרימת הדם הנורמאלית. תהליך זה עלול לגרום לתחושת עייפות וירידה באנרגיה.

חשוב לציין, ישנם גם מקרים בהם תחושת העייפות היא תופעה כרונית אך היא אינה קשורה במזון שאכלו אלא בגורמים אחרים. אחד הגורמים הוא בעיית האנמיה. אנמיה נגרמת עקב חוסר של אחד או יותר משלושת המרכיבים הבאים: חסר בברזל, חומצה פולית או 12Bובמקרה כזה  חשוב לבדוק היטב מה מקור הבעיה.

  מה יכול לגרום לנו לתחושת התעוררות?

המצאות של ויטמינים ומינרלים וכמובן שגם קפאין יכולים לגרום לנו להרגיש מלאי אנרגיה וחיות. נתייחס אם כן לכל אחד מהמרכיבים בנפרד.
ויטמינים ומינרלים הנמצאים בשפע בירקות ,פירות, קטניות, זרעים ודגנים מלאים משתתפים באופן פעיל בתהליכי יצירת האנרגיה בגוף שלנו ומהווים קופקטורים (סייעים) לכל תהליך יצירת האנרגיה בגוף. הדבר נכון גם במצב הפוך, אדם שאינו משלב מזונות אלו לתפריט הקבוע שלו עלול לחוש ירידה משמעותית בחיוניות של גופו.
הקפאין הוא חומר השייך למשפחת המתיל-קסאנטינים והוא נחשב לסם מעורר וממכר. הקפאין מצוי באופן טבעי בפולי הקפה, בעלי התה ובפולי הקקאו אך לא רק, ניתן גם למצוא אותו במגוון מזונות ומשקאות כמו הקפה והקוקה, ובתרופות לשיכוך כאבים והצטננות. הקפאין נותן תחושת עוררות על-ידי המרצת מערכת העצבים המרכזית ומשחרר אנרגיה ומעלה את רמת דריכות התגובה בעיקר באנשים שאינם צורכים קפאין על בסיס קבוע.

איך בכל זאת נשמור על תחושת ערנות במהלך היום?
חשוב להדגיש כי לא רק מזון הוא זה שגורם לנו לחוש יותר אנרגטיים וערניים. ישנן שיטות אלטרנטיביות נוספות שיכולות לסייע בהעלאה של רמות האנרגיה הכלליות בגוף כגון פעילות גופנית, שגורמת לשחרור אנדרופינים המעוררים את הגוף בצורה טבעית. במקרים של מתח או עייפות, אפשר לעשות מדיטציה, יוגה או תרגילי נשימות המכניסים חמצן באופן מבוקר למערכת הגוף.

אז לפני שאתם אוכלים ארוחה שתכניס אתכם לתרדמת בידקו אם יש עוד כמה דברים שעליכם לעשות בשארית היום…