על צמחונות ולב

תמונה של צלוחית בצורת לב וירקות

כיצד תזונה צמחונית יכולה להשפיע על בריאותינו? לכבוד יום בריאות הלב הבינלאומי החל היום (28.9), יעל יקירה, דיאטנית במכבי, מספרת לנו על צמחונות והשפעותיה על בריאות הלב שלנו.

הגורמים למחלות לב וכלי דם כוללים מרכיבים בלתי הפיכים (גיל, מין ותורשה) וכן השפעות סביבתיות והתנהגותיות. אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, הימנעות מעישון, ופעילות גופנית סדירה מהווים כלי חשוב למניעת המחלות ותוצאותיהן. רבים מגורמי הסיכון העיקריים למחלה (השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם ודיסליפידמיה) מושפעים על ידי התזונה. דיאטה צמחונית מאוזנת, המכילה את כל רכיבי התזונה החיוניים (חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ביחסים המתאימים) נמצאה כבעלת יתרון בריאותי ומניעתי בהקשר של טרשת עורקים ומחלות לב. מחקרים מראים גם על יתרונותיה של התזונה הצמחונית בהקשר של סוכרת מסוג 2 ,יתר לחץ דם, השמנה וכמה סוגי סרטן. בנוסף, צריכת דיאטה ללא בשר תורמת להגנה על הסביבה ולקיימות וכתוצאה מכך, באופן עקיף, לתחלואה פחותה.
עם זאת חשוב לזכור, כאשר התפריט אינו מתוכנן היטב, הוא עשוי להיות מלווה בחסר של רכיבי תזונה חיוניים או עודף של רכיבים שאינם תורמים לבריאות. לכן, במקרה של צמחונות או טבעונות חשוב להתייעץ עם דיאטנית לצורך תכנון, טיפול ומעקב.

מתכון לסלט צמחוני בריא וטעים

סלט ברזל

מתכון מתאים ל-2 סועדים

מצרכים
כוס עדשים שחורות מבושלות (לא חייבים להשרות)
חצי צרור כוסברה
חצי צרור פטרוזיליה
צרור קטן של נענע
2 גבעולים שלמים של בצל ירוק
חופן חמוציות
2 חופנים של פקאנים טבעיים או אגוזי מלך קצוצים
חופן זרעי חמנייה או דלעת
3 מלפפונים מרוקנים מגרעינים וחתוכים לקוביות

לרוטב
2 כפות שמן זית
רבע כוס לימון סחוט טרי
שן שום גדולה כתושה
מלח גס, פלפל שחור גרוס

  • מומלץ לפזר מעט טחינה ביתית משומשום מלא מלמעלה
  • המנה מכילה כ-230 קלוריות, 13 גרם פחמימות, 9 גרם חלבון, ו-15 גרם שומן.

בתאבון!

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!