עשן בפה – נזקי העישון לחלל הפה

22805-Blog-Photo-NEW_Hafsaka-(22562)4

עישון סיגריות ידוע בהשפעתו ההרסנית על גוף האדם. שאיפה אחת של העשן הממכר מכילה סוגים רבים של רעלים עם פוטנציאל ממשי לגרום למגוון מחלות – מבעיות ריאה קשות עד סרט, מהזדקנות מהירה של העור ועד מחלות לב ומערכת הדם. האיבר הראשון שבא במגע עם הסיגריה: החום, ותוצרי השריפה של הטבק הוא חלל הפה והוא גם סופג את מרבית הנזקים.

פרט לריח רע מהפה הנגרם כתוצאה ישירה של העישון ניתן למנות בין הנזקים גם את הכתמת השיניים ושינוי צבען, דלקות בבלוטות הרוק בפה, סיוע להצטברות רובד ואבנית על השיניים, פגיעה ברקמת החניכיים ובעצם התומכת, עד אובדן שיניים, פגיעה בקצב ריפוי נגעים בחלל הפה, הפחתה ניכרת בסיכויי קליטת שתלים דנטליים והשתלות עצם וסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הפה.

עישון בפרט ומוצרי טבק בכלל יכולים לגרום למחלות חניכיים בכך שהם משפיעים על התאחיזה של  עצם הלסת והרקמות הרכות אל השיניים ובאופן כללי יותר – לתפקוד הנורמלי של רקמת החניכיים. מעשנים כרוניים הופכים לפגיעים יותר למחלות אלו בין השאר, עקב פגיעה בזרימת הדם לחניכיים, פגיעה המקשה מאד על תהליכי הבראה וריפוי של הרקמה הרכה והקשה.

אותן סכנות אורבות גם למעשני הסיגר והפייפ (אף שבישראל הם פחות נפוצים מהסיגריות) ומחקרים שנערכו מצאו פגיעה בעצמות הלסת ואף סיכוי מוגבר לסרטן הפה והלוע. אגב, אותם נזקים לחלל הפה נגרמים גם אם המעשן לא "לוקח לריאות".

ישנה עוד צורת צריכה של טבק שאף היא איננה נפוצה בישראל, והגורמת נזקים – הטבק ללעיסה והסנפה. במדינות רבות בחו"ל אנשים רבים צורכים את הטבק שלהם באמצעות לעיסתו או הדבקתו לחך. גם צורות צריכה אלה מזיקות לחלל הפה. מחקרים מצאו כי טבק ללעיסה מכיל 28 כימיקלים הידועים כמסרטנים. טבק ללעיסה מכיל יותר ניקוטין מסיגריות, דבר שמקשה על הגמילה ממנו. בשאיפה אחת של טבק להרחה, יש יותר כמות ניקוטין מב-60 סיגריות!

נסכם ונאמר כי אין ספק שהרגל העישון הינו בעל פוטנציאל נזק לחלל הפה ולרקמות הרכה והקשה. אדם הרוצה להיגמל יכול לפנות לרופא ולקבל שלל שיטות גמילה, החל במסטיקים המכילים ניקוטין ועד מדבקות וקורסי גמילה מסיגריות. קיימות גם שיטות טבעיות, כגון היפנוזה או דיקור על מנת להיגמל מההרגל המגונה והמזיק.

בהצלחה!

http://www.webmd.com/oral-health/guide/smoking-oral-health