פיפי ולישון? קצת על הרטבות ליליות בקרב ילדים

הרטבת לילה אצל ילדים

לילה. שקט. כולם כבר הלכו לישון. אבל משהו קורה בבית. הצוציק בן ה-5 עומד בפתח הדלת עם מבט תוהה שמכוון ישר למיטת ההורים. שוב זה קרה. הרטבת לילה עלולה להיות חוויה לילית לא נעימה שמשפיעה לא רק על הרגלי השינה שלכם ושל ילדכם, אלא גם על הביטחון העצמי שלו והתנהגותו.

יש 2 סוגים של הרטבה לילית:

הרטבה ראשונית, המתרחשת מתקופת הילדות והלאה והרטבה משנית, החוזרת לאחר תקופה ללא הרטבה של לפחות 6 חודשים רצופים.

הרטבה הראשוניתמתבטאת בעיכוב הבשלת מערכת העצבים סביב שלפוחית השתן. כשל עצבי מונע העברת מסר שהשלפוחית מלאה וכתוצאה מכך מתרחשת בריחת שתן. גודלה הקטן יחסית של השלפוחית תורם אף הוא להתמלאות המהירה. כ-20% מהילדים עד גיל 5 סובלים מבריחת שתן אחת לחודש לפחות. התופעה הולכת ונעלמת עם הגיל אך ניכר שלתורשה יש השפעה. ילד שאחד מהוריו סבל מהרטבות בילדותו, הוא בעל סיכון מוגבר לסבול מהרטבה בעצמו.
יש מספר דרכים לטיפול בהרטבה ראשונית. המרפא הכי טוב הוא כמובן הזמן – עם הזמן כמות ההרטבות פוחתת, אבל מכיוון שעלולה להיות לכך השפעה חברתית על הילד ולא תמיד אפשר להמתין, יש אפשרויות נוספות להתמודד עם התופעה:
ריקון השלפוחית בסמוך לזמן השינה, או במילים אחרות – פיפי ולישון.
כיסוי פלסטיק למיטה, במטרה למנוע את הירטבות המזרון.
"אזעקת פיפי"– שעון מעורר מיוחד, שמעיר את הילד עם הזיהוי הראשון של רטיבות, כדי שיוכל לגשת לשירותים ויחזור לישון.
אימון השלפוחית ומתיחתה על מנת להגדיל את נפחה ולאפשר מרווחים גדולים יותר בין מתן שתן אחד לשני.
שימוש בתרופותמונעות בריחת שתן, המומלצות בעיקר בלילות בהם הילד ישן מחוץ לבית.

הרטבה משנית קיימת רק בקרב 2-3% מהילדים. ברוב המקרים היא נובעת מסיבה רפואית כגון דלקת בדרכי השתן, הפרעה מטבולית (סוכרת ודומיה), לחץ חיצוני על שלפוחית​​השתן ושינויים בעמוד השדרה.יש גם מקרים שההרטבה מייצגת בעיה ריגשית כלשהי של הילד. ניתן לאבחן את הסיבה להרטבה המשנית ע"י חקירה של היסטוריית ההרטבה ונסיבותיה, בדיקה גופנית מקיפה, ובדיקות מעבדה. מכיוון שהרטבה משנית נובעת מבעיה קיימת, הטיפול בה נקבע לפי הטיפול בבעיה הראשונית.

תופעת ההרטבה הלילית גורמת בעיקר אי נוחות לילד, אך החדשות הטובות הן שהרפואה המודרנית של ימינו נותנת כלים יעילים להתמודדות עם התופעה והשלכותיה החברתיות, גם לילד וגם להוריו.

למידע נוסף: http://www.medicinenet.com/bedwetting/article.htm

  • מבוטחי "מגן זהב" מגיל 5 ומעלה יהיו זכאים להחזר בגין סדרת טיפולים בהרטבת לילה, פעם אחת אצל מטפל אחד בלבד בכל תקופת חברותם. 

* כל האמור בכפוף למדריך לשירותי הבריאות הנוספים לשנים 2012-2013.