פירות וירקות אינם עוברים מסך

פירות וירקות

רבות נאמר בגנות ההרגל לצפות בטלוויזיה שעות ארוכות. הביטוי "בטטות כורסה", כינוי למבוגרים ולילדים המעדיפים לבלות את מרבית זמנם הפנוי מול המסך, הפך לשם גנאי לאנשים שאינם פעילים ואינם בריאים. ידוע כי רביצה מול הטלוויזיה מובילה להשמנת יתר, אך האם ידעתם שצפייה בטלוויזיה גורמת לצריכת תזונה דלה שאינה עשירה בוויטמינים?

ידוע שהתזונה שלנו משפיעה על בריאותנו וכי צריכת ירקות ופירות תורמת לבריאות ושמירה על משקל מאוזן ומעשירה את גופנו בוויטמינים ובמינרלים שהוא זקוק להם לתפקוד מיטבי. ממחקרים רבים עלה שצריכת ירקות קשורה במניעת מחלות כרוניות כמו סוגי סרטן שונים, ובמיוחד סרטן במערכת העיכול; מחלות לב וכלי דם; שבץ; לחץ דם; והידלדלות מסת העצם.

תזונה עשירה בפירות ובירקות תורמת להפחתת הסיכון למחלות כנראה בזכות הסיבים התזונתיים; האנטיאוקסידנטים (מונעי תהליכי חמצון), דוגמת ויטמין C, ויטמין E, קרוטנואידים, ליקופן ולוטאין; או פיטוכימיקלים כמו פלבונואידים.

ממחקר של בית הספר לרפואת הציבור בהרווארד שהחל ב-1995 והתפרסם בכתב העת Pediatrics, עולה כי שעות רבות של צפייה בטלוויזיה גורמות לנו להמעיט בצריכת פירות וירקות. אמנם במחקרים קודמים הצביעו על קשר בין צפייה ממושכת של ילדים בטלוויזיה לבין צריכת ג'אנק פוד ופעילות גופנית מועטת, המובילות להשמנת יתר, אולם זו הפעם הראשונה שנמצא קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה לבין צריכה מועטה של ירוקת ופירות. מן המחקר עולה כי ילדים הצופים יותר שעות בטלוויזיה נוטים לצרוך פחות ירקות ופירות, כנראה בשל חשיפה לפרסומות המפתות אותם לצרוך יותר "ג'אנק פוד" ומזון מתועש ומעובד, וילד אמריקני נחשף בממוצע לכ-20,000 פרסומות בשנה, שמשכן הכולל הוא כ-150–200 שעות. על פי המחקר, כל שעת צפייה נוספת בטלוויזיה הפחיתה את צריכת הירקות והפירות ב-0.16 מנה בממוצע; ובהתחשב בכך שבתוצאות המחקר נכתב כי צפייה בטלוויזיה היא העיסוק העיקרי של ילדים בארצות הברית בשעות הערות שלהם וכי בשבוע הם מבלים מולה 22 שעות בממוצע, מדובר בהפחתה שאינה זניחה.

אם גם לאחר שקראתם זאת קשה לכם ולילדיכם להיפרד מן המסך, דאגו להחליף את הכיבוד בזמן הצפייה בקערת פירות וירקות טריים ומזינים. וזכרו – ההמלצה היא לצרוך 2–4 מנות פרי ו-3–5 מנות של ירקות ביום.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לעמוד "מכבי תזונה" בפייסבוק