פעילות גופנית הורים וילדים, מדוע זה חשוב?

משפחה רוכבת

איזה הורה לא היה רוצה לראות את ילדיו פעילים וחיוניים במהלך היום? לצערנו, התמונה המתקבלת לרוב, היא רביצה מול מסך המחשב, הטלוויזיה או הטאבלט. מה עושים? כיצד מחדירים בילדים את הרצון והמוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית על בסיס יומי? רחלי סקירה, דיאטנית במרכז לבריאות האישה במכבי שירותי בריאות בנתיבות, סיפרה לנו על כמה טיפים.

הרגלים לאורח חיים פעיל נקנים כבר מגיל מאוד צעיר. ילדים שואבים מהסביבה שלהם את האינפורמציה ומתרגמים אותה למעשים. לדוגמה האישית של ההורים או של הסביבה הקרובה בה נמצא הילד יש חשיבות מכרעת על אופן התנהלותו בחייו הבוגרים יותר. לכן חשוב שההורים יהיו שותפים פעילים, או לכל הפחות ידעו מהו המניע שיכול להוביל את ילדיהם להיות פעילים יותר מבחינה גופנית.

איך אפשר להגביר את המוטיבציה של הילדים לפעילות גופנית? האם בעזרת הצגת יתרונותיה הבריאותיים? כנראה שבמקרה הזה, לא זה הפתרון. הנה כמה דרכים שיכולות לעודד ילדים לפעילות גופנית, ולהגביר את סיכויי התמדתם בפעילות הגופנית לטווח הארוך:

  1. הפעילות הגופנית צריכה להיות מהנה עבור הילדים
  2. הפעילות הגופנית צריכה להיות מותאמת לגיל, ליכולת ולרמת ההתפתחות של הילד/ה (אחרת התוצאה תהיה הפוכה)
  3. הפעילות הגופנית צריכה להיות מגוונת כדי שהילדים לא ישתעממו מהר

ההורה, מהכרות עם ילדו, ידע להתאים את הפעילות המתאימה לו: סוג הפעילות, פעילות יחידנית או כחלק מקבוצה, וכדומה. ומה בדבר אורח חיים פעיל? הליכה לבית הספר, לחברים, סידור החדר, עזרה בעבודות הבית ועוד? זהו המקום בו לשותפות הפעילה של ההורה יש תפקיד מרכזי! חשוב להתלוות אל הילד/ה בביצוע הפעילויות הללו, תוך מתן חיזוקים חיוביים ותוך הפיכת הפעילויות האלו לנוהל. מתן האחריות יוצר בקרב ילד/ה מחויבות, ולכן מגביר את הרצון להתמיד בפעילויות האלו.

פעילות גופנית מהנה ובריאה, גם להורים וגם לילדים!