צא רעל – צא! כל האמת על דיאטות "ניקוי רעלים"

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(19850)2

דיאטות "ניקוי רעלים" הן ה-דבר ה-חם בעולם הדיאטות! מי לא עושה אותם? כולם, כולל סלבריטאים!
אפילו השם שלהן נשמע הגיוני – מי לא היה שמח לעשות דיאטה ולהיפטר מרעלים? אבל למרות הפופולריות הרבה להן זוכות הדיאטות האלה, מומחי תזונה אומרים כי לא רק שאינן דרושות ואינן מועילות לגוף, הן אף עלולות להזיק לטווח הארוך. לגוף יש מנגנוני ניקיון פנימיים בתאים ובמערכת החיסונית ואין צורך לסייע לו "להתנקות" מרעלים.

דיאטות "ניקוי רעלים" הן לאמיתו של דבר דיאטות קיצוניות לאיבוד משקל,  הטוענות שתוך כך הגוף מתנקה מהרעלים המצויים בו, הוא מתפקד טוב יותר וכך גם חילוף החומרים הופך יעיל יותר.

יש בשוק מגוון דיאטות כאלה. רובן משתמשות בדפוס קבוע של צום וצריכת קלוריות נמוכה בתוספת כמויות קטנות של פירות, ירקות, מים ותוספים שונים. דיאטות מסוימות עושות שימוש בעשבי תיבול, כדורים, אבקות, חוקנים וצורות אחרות לטיהור המעי. במרבית המקרים מכירת המוצר מתאפשרת רק באתר האינטרנט של החברה, דבר שמדליק נורה אדומה סביב העניין ומעלה חשד שדיאטות אלה הן בעיקר מכונת הפחדה ומסחטת כסף.

ובכן, האם הן פועלות? זמנית לירידה במשקל ולא בשום מובן אחר. הזמרת ביונסה קידמה דיאטה מהסוג הזה כשירדה 20 קילו בשביל תפקיד בסרט, אך העידה שלאחר מכן עלתה שוב במשקל והזהירה אנשים משיטת הרזיה זו.
ואכן הבעיה עם השיטה היא שאכן ישנה ירידה במשקל, אך לאחר סיום הדיאטה הגוף חוזר למשקלו הקודם ואף לפעמים מעבר לכך. בעיה נוספת היא שהקיצוץ הפתאומי בכמות הקלוריות מכניס את הגוף למצוקה וחוץ מהנזק למערכות הגוף, הוא מכניס אותו למצב חיסכון ואגירת שומן כיוון שהוא חש בשינוי בהרגלי התזונה. כך שלאחר דיאטה כזו אדם חוזר לשגרה עם מסת שומן גבוהה ומסת שריר מדולדלת ונמוכה.

ובאשר לרעלים, מדענים טוענים שהגוף אינו צריך עזרה חיצונית על מנת להתנקות. לגוף יש מערכות טבעיות להתמודד עם רעלים ואין לו צורך בכמוסות, גלולות ואבקות כדי להיפטר מהם. האמת היא, שדיאטות מהסוג שתואר אינן מנקות שום "רעלים" ומכאן שהשם שלהן מטעה במכוון.

לסיכום: יש לאפשר לגוף לטפל ברעלים בדרכו הטבעית והמובנית ואילו לשמירה על משקל נכון, יש דרך בריאה ומזינה יותר ע"י הקפדה על שתיית נוזלים מרובה, אכילת פירות וירקות טריים, סיבים ודגנים מלאים, כך שהדיאטה דלה בקלוריות, אך משאירה אתכם שבעים ומאוזנים לאורך היום – מה שהופך אותה לנוחה ואפשרית לגוף גם לאורך זמן.

http://www.webmd.com/food-recipes/guide/detox-diets-purging-myths