צלילים לגוף ולנשמה

22805-Blog-Photo-NEW_Guf-Venefesh-(22562)2

חזרתם מיום מורט עצבים בעבודה ואתם מגיעים הביתה, סוגרים את הדלת ולא רוצים לשמוע מאף אחד לפחות עד מחר בבוקר. מה הדבר שיכול להרגיע אתכם בצורה הכי טובה כרגע?
טוב, נכון, מסאז' מכף רגל ועד ראש באי קאריבי כשדקירי תות ביד שלכם יכול לעזור, אבל האופציה הפחות יקרה היא להתחבר לאוזניות וליהנות ממוזיקה נעימה ישר מנגן המוזיקה אל האוזניים שלכם. האמת שזה הדבר הנכון לעשות.

מחקר מצא שהאזנה למוסיקה יכולה להפחית כאב ולסייע במאבק בדיכאון.
במחקר, בו לקחו חלק 60 מטופלים שסבלו מכאבים כרוניים, חילקו החוקרים את הנבדקים לשלוש קבוצות. שתיים מהן האזינו למוסיקה באוזניות לשעה ביום, במשך שבוע, כאשר בקבוצה הראשונה בחרו המטופלים את המוסיקה לה רצו להאזין, ואילו הקבוצה השנייה האזינה למוסיקה מרגיעה שנבחרה על ידי החוקרים. הקבוצה השלישית לא האזינה למוסיקה כלל.

בסיום המחקר דיווחו חברי הקבוצות שהאזינו למוסיקה על ירידה של 21-12 אחוזים ברמת הכאב, ואילו בקבוצה השלישית דווח על עלייה של 2-1 אחוזים. בנוסף, שתי הקבוצות הראשונות חוו ירידה של 25-19 אחוזים ברמת הדיכאון לעומת הקבוצה השלישית. ההבדלים בין שתי הקבוצות הראשונות היו זניחים.

ד"ר ירון ריבר, נוירולוג ומומחה לכאב מסביר כי מחקרים רבים תומכים בטענה שלמוזיקה השפעה על סוגי כאב שונים. חולים לאחר ניתוח שהאזינו למוזיקה נזקקו פחות לתרופות לשיכוך כאב שנטלו. מחקרים נוספים מצאו כי מוזיקה מפחיתה כאב של יולדות בעת הלידה ומפחיתה מצוקה בחולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ.

נמצא כי האזורים המופעלים במוח בעת האזנה למוזיקה הם חלק מהמערכת הלימבית, המורכבת ממספר מרכזים במוח הקשורים לעיבוד רגשות. חשוב להבין כי בעוד אין אנו בטוחים מה היא הדרך המדויקת בה משפיעה המוסיקה על מוחנו, לכל כאב אותו אנו חשים יש גם מימד רגשי, עליו משפיעה ההאזנה. לעתים אנשים חווים את אותה עוצמת הכאב, גם בעת האזנה למוסיקה, אך הרובד הרגשי המתלווה לכאב משתנה – וכאן ההבדל. חשוב גם לזכור כי מוסיקה הייתה לאורך הדורות גורם מחבר בין אנשים, ואילו כאב הוא גורם מבודד. כשאדם שומע מוסיקה הוא חש פחות בודד, פחות כאוב ופחות במצוקה.