קחו את עצמכם ברגליים – מה עושים עם דליות

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(21302)-5

שמש הקיץ המסנוורת עשתה לכם חשק לצאת אל חוף הים, קבעתם שעה עם חברים, מרחתם מקדם הגנה, הכנתם לכם כמה פירות לנשנש על החוף, לבשתם בגד ים ו… מה זה? לא נעים. ורידים ברגליים. אין מה לדאוג, התופעה הנקראת גם דליות, בעיה נפוצה וברוב המקרים גם איננה מסוכנת. ההפרעה היא בעיקר אסתטית וניתנת לטיפול. אז אין צורך להיכנס ללחץ.

דליות נגרמות כתוצאה מהתרחבות של ורידים הקרובים לפני העור ונפוצים ברגליים ובקרסוליים. במצב תקין, השסתומים החד כיוונים בורידי הרגליים אחראים על זרימת הדם מהרגלים לכיוון הלב. כאשר מסיבה מסוימת שסתומים אלו לא עובדים כמו שצריך, מתעוררת בעיה בהחזרת הדם התקינה, הוא נאסף ברגלים ויוצר לחץ מוגבר בורידים, הנחלשים, גדלים ומתעוותים.

ישנן סיבות שונות ומגוונות להתפתחות הדליות. ההיחלשות הטבעית של דפנות הורידים כחלק מתהליך ההזדקנות של מעלה את הסיכון לדליות. כמו כן, עודף משקל, עמידה ממושכת והריון, מעלים את הלחץ בורידי הרגליים ויכולים לגרום לדליות. פעמים רבות הנטייה לדליות היא גנטית.

הדליות כאמור לא יפריעו לנו לתפקד בדרך כלל והן יופיעו כורידים כחולים, כהים ונפוחים מתחת לעור, אבל לפעמים הן עלולות לגרום לתחושת כבדוּת ברגלים ואף לצריבה או כאב, תסמינים שעלולים להחמיר אחרי עמידה או ישיבה ממושכת. במקרים חמורים יותר הסימפטומים עלולים להתבטא בנפיחות ובשינויים בצבע העור. חשוב לאבחן את הדליות כיוון שהן יכולות להוות סמן לבעיות גם בורידים העמוקים.

את האבחון מבצע הרופא המטפל, אשר יבחן את הרגלים וכפות הרגלים, והוא יחפש אזורים רגישים, נפיחות, שינויים בצבע העור, פצעים וסימנים נוספים. אם יימצא כי ישנם סימנים לבעיות ורידים יתכן ויהיה צורך בבדיקות נוספות.

כדי להקל על הסימפטומים ולמנוע החמרה – טיפול ביתי יכול להספיק. ניתן ללבוש גרבי לחץ, להימנע מישיבה או עמידה ממושכת ולעסוק בפעילות גופנית.

ניתן גם לשקול טיפולים שונים שיכולים להעלים את הורידים הנפוחים, כגון טיפולי לייזר, טיפול בגלי רדיו או ניתוח לקשירת או הסרת הוריד.

http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/varicose-veins-topic-overview