רוצים לרזות? זה הכל בראש!

משקל

עצמו את העיניים (לא עכשיו! אחרי שתסיימו לקרוא) דמיינו שאתם רזים ב-3 קילו. אחרי שסיימתם, פקחו אותן. לדעתכם 3 קילו ישילו את עצמם ממשקל גופכם? סביר להניח שלא. אבל מחקר חדש מצא שלדמיון שלכם יש השפעה מרחיקת לכת על תוצאות הדיאטה.
נשמע דמיוני? לא אם אתם שואלים את החוקרים.

במחקר, חילקו החוקרים את המשתתפים ל-3 קבוצות:
קבוצה א: המשתתפים התבקשו לדמיין שהם מכניסים שלושה מטבעות למכונת כביסה ציבורית ואוכלים שלוש סוכריות.
קבוצה ב: המשתתפים נתבקשו לדמיין אכילת 30 סוכריות ושלשול שלושה מטבעות למכונת הכביסה.
קבוצה ג': המשתתפים נתבקשו לדמיין את הכנסת שלושים ושלושה מטבעות בלבד.

לאחר מכן הציעו לכל אחד מהמשתתפים קערה עם סוכריות. הקבוצה שדמיינה אכילת 30 סוכריות הייתה גם זו שאכלה הכי פחות סוכריות.

גלי קיכלר, דיאטנית קלינית, מאמנת אישית ומטפלת ב-NLP, העובדת במרכז לטיפול בילדים בעודף משקל – מכבי השלום מסבירה "במחקר התבססו על עיקרון ה'הצפה', לפיו המוח מגיב לדמיון כאילו היה המציאות. כך לדוגמא, אם נדמיין את עצמנו בחופשה בקריביים – יפעלו במוח אותם אזורים כאילו אנחנו שם במציאות, ונהפוך לנינוחים ושלווים יותר. בניסוי 'אימנו' את המוח לחשוב שכבר אכלנו סוכריות, ולכן החשק לאכול עוד מהן ירד ".

"חשוב לזכור שהאפקט יכול לפעול גם בכיוון ההפוך – אם העוגה תככב במחשבותינו כל היום, ייתכן והמוח שלנו יעודד אותנו לעשות הכל כדי להשיגה. המחקר אמנם לא בדק מה קרה לאותם אנשים אחרי הניסוי, אך ייתכן שיצאו מהמעבדה וניגשו לקנות חפיסת סוכריות".

אז מספיק שנדמיין את עצמנו רזים כדי שזה יקרה?

"זה כבר פחות פשוט. ידוע שמשקל עודף נובע במקרים רבים מרקע פסיכולוגי בשל חסך רגשי שמניע אותנו להשתמש במזון כמענה לצרכים רגשיים. לא מספיק לדמיין במקרה הזה רק את מבנה הגוף הרצוי, אלא להפעיל את כל החושים ולבנות תמונה מלאה כמו מערכות יחסים, מטרות אישיות ומקצועיות אליהם הוא שואף וכו'. ככל שהתמונה תהיה יותר מפורטת, כך המוח שלנו יפעל באופן פעיל יותר להשיג את המטרה".

"ניתן גם להשתמש בטכניקת 'עיגון', בעזרתה 'מייבאים' או 'שותלים' משאב או יכולת כדי ליצור שינוי במצבים בעייתיים. לדוגמא – לדמיין מצב בו הגבתי כמו שהייתי רוצה בזמן אכילה, לייצר סימן (כמו נגיעה מעל הברך) שיאפשר להיזכר בו בקלות ואז לשחזר את הסימן במקומות בהם אני חווה קושי (בדרך הביתה מהעבודה, באירועים חברתיים בהם מוגש אוכל, כשאני עייף, חש בדידות וכו')".