רצפת האגן- לא רק לנשים

כאשר מדברים על רצפת האגן וחיזוק השרירים אנו נוטים לחשוב מיד כי מדובר בבעיה הקשורה לנשים בלבד. אך לא כך הדבר.

למרות שהבעיה נפוצה גם אצל הגברים, רק לאחרונה החלה להתפתח המוּדעוּת לכך והדרישה לטיפול. שרון דבורקין, מנהלת מכון פיזיותרפיה בסניף בני ברק ומומחית בשיקום רצפת האגן, מסבירה מה הם ההבדלים בין גברים ונשים וכיצד ניתן לטפל בבעיה.

שרון, מהי רצפת האגן, מדוע היא חשובה לנו כל כך?
רצפת האגן היא מערכת שרירים חשובה בחיינו. היא תומכת בשלפוחית השתן וברֶקטוּם ומהווה חלק ממנגנון השליטה בשתן ובצואה.בדומה ללב, המתאים פעולתו לדרישה הגופנית, כך שרירי רצפת האגן עובדים כל הזמן, מבלי שאנחנו צריכים להתאמץ או אפילו להיות מודעים לכך. השריר מתכווץ יותר או פחות בהתאם לצפי הפעולה.

כל זמן שהמערכת עובדת, אנחנו כמעט ולא מודעים אליהאולם ברגע שיש פגיעה באזוראנו עלולים לחוות ירידה משמעותית מאוד באיכות החיים שלנו. צצות מגוון בעיות- דליפת שתן, דליפת צואה, כאב או תחושת שריפה. אצל אנשים מסוימים יכולות להיות תכיפות ודחיפות במתן שתן, עצירות, עצירת שתן,כאב בקיום יחסי מין ועוד.

מי נמצא בקבוצת הסיכון, האם יש סימנים מוקדמים שיכולים לעזור לנו לזהות את היחלשות רצפת האגן?

באופן כללי, כל גבר בכל גיל עלול לסבול מבעיות שונות הקשורות ברצפת האגן, אך יש ארבע קבוצות הנמצאות בסיכון גבוה יותר משאר האוכלוסייה:

  • גברים העובדים בעבודה פיזית מאומצת או העוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית- לרוב מפעילים לחץ ועומס גדול על השרירים או שאינם עובדים נכון עם השריר.
  • גברים שעברו ניתוח פרוסטטה – לאחר הניתוח יש צורך בשיקום רצפת האגן והאזור שנפגע.
  • גברים הסובלים מעצירות או משיעול כרוני.
  • גברים שעברו תקיפה או פגיעה מינית באזור.

מדוע אם כן זה נחשב בציבור לבעיה נשית?
מבנה האגן הנשי שונה אמנם ממבנה האגן הגברי אך השרירים והבעיות הנוצרות מהיחלשותם הן בעיות דומות.ההבדל היחיד הוא שהנשים "גילו" את זה לפני הגברים- אולי בשל המוּדעוּת לכך  שהיריון ולידה פוגעים בשרירים אלה ואולי משום שיש רופאי נשים אך רופאים ייעודים לבריאות הגבר. אך כאמור, המוּדעוּת לבעיה הולכת ועולה ויותר רופאים מפנים גברים לטיפול ולשיקום שרירי רצפת האגן וגברים רבים מדווחים על שיפור בבריאותם ובאיכות חייהם בעקבות הטיפול.

האם ניתן לשקם או לטפל בבעיה?
בוודאי. ככל שמטפלים בבעיה בסמוך להופעת הסימפטומים כך קל יותר לטפל. לכן ברגע שנוצר חשש לבעיה חשוב לפנות לרופא המטפל, על מנת שיָפנה לפיזיותרפיסט המתאים.
בטיפול מבררים תחילה מה  הגורם לבעיה ובהתאם לכך עובדים על חיזוק או הרפיה של השרירים, תזמון נכון של עבודת השרירים (מתי יש להרפות ומתי יש לכווץ) ונותנים הדרכה התנהגותית מתאימה.

  • מבוטחי "מגן זהב" זכאים להחזר בגין טיפולי ביופידבק לטיפול בבעיות שליטה על השתן (פיזיותרפיה של רצפת האגן) במסגרת מכוני הפיזיותרפיה של מכבי, מעבר למכסה הבסיסית שניתנת במסגרת סל הבריאות

*כל האמור לעיל בכפוף למדריך לשירותי הבריאות הנוספים לשנים 2012-2013.