רק בגלל הריח – איך נמנעים מריחות פה לא נעימים?

22805-Blog-Photo-NEW_Hafsaka-(21426)-3

דמיינו לכם דייט חלומות עם אביר/נסיכת החלומות שלכם. כל מה שרציתם באדם אחד, מההתחלה ועד הסוף, השיחה זורמת, האווירה מתחממת והנשיקה – זה רק עניין של זמן.
עכשיו עצרו. מה יכול להרוס לכם את כל מה שפיתחתם כלפי אותו אדם? יש סיכוי שריח רע מהפה יכול למחוק בשנייה את כל הרומנטיקה שנבנתה במשך ערב שלם.

לריח רע מהפה מספר סיבות אפשריות:
אוכל – המזון שאנחנו אוכלים מתחיל תהליך של פירוק כבר בפה. מאכלים נספגים בקיבה ואל מחזור הדם ומהר מאד הם מוצאים דרכם אל הריאות, שם הם משתחררים אל מערכת הנשימה. אכילת מאכלים בעלי ריח חזק (שום או בצל) עלולה להשפיע על ריח הנשימה. צחצוח ומי פה יכולים לעזור עם הריח זמנית, אך הוא יעלם רק כאשר המאכלים יעזבו את מחזור הדם.

היגיינת פה גרועה – חלל הפה שלנו הוא גן עדן לחיידקים שרוצים לתפוס ארוחה בחינם. שאריות אוכל שלא מנוקות נותרות בין השיניים ומפורקות ע"י החיידקים. אחד מתוצרי הלוואי הוא ריח רע שנוצר.
מוצרי טבק וסיגריות משפיעים אף הם על ריח הפה.

בעיות בריאוּת – במקרים רבים ריח רע מהפה עלול להעיד על מחלות שונות.
דלקת חניכיים הנגרמת כתוצאה מהצטברות פלאק בחלל הפה מביאה לריח חריף של דלקת מהפה.
מצב קבוע של מיעוט רוק ויובש בפה (xerostomia) יכול לגרום לריח רע, כיוון שאחד מתפקידי הרוק הוא לשטוף את התאים המתים המצטברים בחלל הפה. בהיעדר רוק, התאים נשארים בחלל הפה ונרקבים.
ריח רע מהפה יכול להיגרם גם כתוצאה מזיהומים בדרכי נשימה,  סינוּסיטיס, נזלת, סוכרת, חוּמציוּת יתר של הקיבה ובעיות בכבד או בכליות.

מה אפשר לעשות עם זה?

פנייה לרופא השיניים יכולה לסייע לזהות אם מדובר בריח שמקורו בבעיות של חלל הפה. אם הוא לא ימצא בעיה, הוא יפנה אתכם לרופא המשפחה, שימשיך בבדיקות על מנת לאתר את מקור הריח.

חשוב לשמור על היגיינת פה תקינה ולהקפיד לצחצח שיניים. גם ביקור תקופתי אצל רופא שיניים וניקוי פה מקצועי יכול למנוע הצטברות גורמים שונים לריח.
הפסקת עישון ולעיסת טבק תמיד מומלצת כדי לשפר את הבריאות, אבל במקרה הזה היא גם מסייעת במניעת ריח רע מהפה.
שתייה מרובה של מים מסייעת לשמור על חלל הפה לח ועוזרת לנקות ממנו גורמים זרים. לעיסת מסטיק (רצוי ללא סוכר) מעודדת ייצור רוק ומסייעת בתהליך.
ולבסוף, יש סוגי תרופות ומאכלים שונים שיוצרים ריחות לוואי לא נעימים. אם אי אפשר להימנע מהם, הקפידו להרחיק אותם מזמני פגישות עם אנשים כך שלא תרגישו לא בנוח עם הריח.

חשוב לציין שמֵי-פה וצחצוח שיניים יספקו אמנם פתרון לבעיית הריח, אך הוא זמני בלבד. רצוי להשתמש במוצרים שבמקום להסוות את הריח, יטפלו בחיידקים שהם המקור לריח. תוכלו להתייעץ על כך עם רופא השיניים שלכם.

http://www.webmd.com/oral-health/guide/bad-breath