רק בגלל הריח… השפעת הריח על כמות האוכל שאנו צורכים

דמיינו לעצמכם מפת פיקניק עמוסה כל טוב, מאכלים ריחניים, מאפים, גבינות, פירות בשרניים ועסיסיים וקינוחים מעוררי תיאבון. כעת הרשו לעצמכם לדמיין את הארומה של כל החגיגה הזאת עולה באפכם, מעוררת את חוש הטעם שלכם ומכינה את חלל הפה שלכם לארוחה המתקרבת.
עכשיו עיצרו. מה אם נספר לכם שהריח הזה משפיע ישירות על הדיאטה שלכם?

מחקר שנערך באוניברסיטת ואכֶניגֶן (Wageningen)שבהולנד מגלה, שלעוצמת הריח של המזון שאנו אוכלים יש השפעה ישירה על כמות האוכל שאנו צורכים.

החוקרים ההולנדים מצאו כי עוצמת הארומה הנפלטת ממזון משפיע על גודל הביס הראשון וכן על יתר הביסים שלאחריו (הגדרת המושג ביס מתייחסת לכמות האוכל שהפה יכול להכיל בזמן נתון).
המחקר בא לבדוק כיצד משפיעה הגברת עוצמת הריח של מאכל הכמות שנאכלת ממנו ביס אחרי ביס.
במסגרת המחקר נבחנו 10 משתתפים בני 26-50 שנתבקשו לאכול קינוח קצפת וניל. עד כאן נשמע כמו מחקר שכל אחד היה רוצה להשתתף בו? אז זהו, שהם לא ישבו בבית קפה עם כפית ונהנו מהקינוח חינם שלהם אלא הושבו על כסא רופא שיניים כשלאפם מחוברת צינורית המשחררת ארומות של קינוח ובפיהם הונחה צינורית המשחררת כמות מבוקשת של קצפת,הנשלטת ע"י המשתתף בניסוי.

ריח חזק – ביסים קטנים.

ברגע שמשתתף הזין קצפת לפיו, הצינורית המחוברת לאפו שיחררה ארומות ב-3 רמות:
ללא ריח בכלל, ריח עדין וריח חזק. הקצפת עצמה, נשארה באותו טעם ובאותו מרקם לאורך כל הניסוי.

החוקרים מצאו שעוצמת ריח גבוהה הביאה את המשתתף להזין פחות קצפת אל פיו, המשמעות במילים אחרות- ריח חזק הביא לביסים קטנים יותר.
"עוצמת הריח השפיעה ישירות על גודל הביס על ידי מנגנון אוטומטי שתפקידו לווסת את עוצמת הטעם שהפה חווה." טוענים עורכי המחקר. "למשל, אם אדם מריח ארומה סמיכה וקרמית, יגרום הריח לקצפת להרגיש סמיכה ועשירה יותר בשומנים ועל כן הוא יאכל פחות ממנה".

ניתן רק לשער כיצד ישפיע הניסוי על עולמנו הקולינרי אך יש לקוות שבעתיד נוכל להעשיר את הריחות של מאכלים עתירי קלוריות, כך נוכל ליהנות ממאכלים טעימים ובמקביל לשמור על גזרה ולא נתפתה לאכול יותר ממה שאנו צריכים.

מקור:

http://www.webmd.com/diet/news/20120320/stronger-food-smells-linked-to-smaller-bites