שוברים את המיתוסים על מים

מים עם לימון

בשנת 1992 החליט האו"ם כי בכל שנה, בתאריך 22 במרץ, יציינו ברחבי העולם את "יום המים הבינלאומי". כולנו מכירים את ההמלצה לשתות 8-10 כוסות מים ביום אך האם המלצה זו אכן נכונה? איילת פלד, רכזת תחום תזונה וטיפולי בית ומצפן במחוז שרון, מכבי שירותי בריאות, מנפצת לנו כמה מיתוסים ועושה לנו סדר בשמפניה של הטבע

  • קפאין הנו חומר משתן ולכן אין לכלול שתיית קפה במניין צריכת הנוזלים היומית – לא נכון!
    על פי ועדת הבטיחות האירופית (EFSA) מ-2010, צריכה סבירה של קפה המכיל קפאין (עד 3 כוסות ליום) אינה משפיעה על מאזן הנוזלים, במיוחד אצל אנשים ששותים קפה בקביעות.
  • אסור לשתות בזמן האכילה – לא נכון!
    הרפואה הטבעית והסינית גורסות כי שתיית מים בזמן הארוחה מקשה על אנזימי העיכול להגיע למזון ולפרקו אך טענה זו איננה נכונה מכיוון שהמזון שעובר תהליך פירוק ועיבוד ראשוני ע"י חומצות שמופרשות בקיבה פוגש את אנזימי העיכול רק לאחר שעובר למעי. עם זאת, ישנם מקרים בהם מומלץ להפריד שתייה מאוכל, למשל אצל אנשים ניתוח לקיצור קיבה ו/או סובלים מרפלוקס, בחילות והקאות, תחושת מלאות מוקדמת עקב ריקון קיבה איטי ועוד.
    במידה ואכלתם ארוחה המכילה מאכלים עשירים בברזל (בשר ומוצריו או קטניות) לא מומלץ לשתות יחד עם הארוחה שתייה שמכילה קפאין מכיוון שקפאין פוגע בספיגת הברזל .
  • כמה שיותר, יותר טוב – לא נכון !
    ב-2004 פורסמו המלצות שתייה על-ידי המכון לרפואה באקדמיה למדעים בארה"ב. ההמלצה היא לצרוך ליום, הן משתייה והן מאוכל, כ-2.7 ליטר לנשים (כ-11 כוסות ליום) וכ-3.7 ליטר לגברים (כ-15 כוסות ליום), שמתוכם כ-80% יגיעו מנוזלים וכ-20% ממזון . כמות הנוזלים משתנה, כמובן, בהתאם לגיל, משקל, מצב בריאותי, מידת הפעילות הגופנית שנעשית באותו היום ולתנאי הסביבה.
    שתיית נוזלים בכמות גבוהה מהמומלץ עלולה לגרום לדילול המלחים בדם ולפגיעה בגוף לכן מחד לא מומלץ להגיע למצב צמא שכן משמעות תחושת הצמא היא התייבשות הגוף ומאידך לא מומלץ להפריז בשתיית נוזלים.
    לרוויה !