צריכת עודף קלוריות משפיעה על אובדן הזיכרון

ממחקר עולה שככל שאנשים ניזונים מיותר קלוריות כך עולה הסיכון שלהם לאובדן זיכרון קל, ואנשים מבוגרים שאכלו 2,100–6,000 קלוריות ביום היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח בעיות זיכרון

אנשים הסובלים מ-MCI מפתחים קושי לזכור את האירועים האחרונים שחוו וקושי לאחסן מידע חדש, והם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דמנציה. כמו כן, הם עלולים לסבול מבעיות בתפקודים האחרים של המוח.

המחקר כלל יותר מ-1,200 נבדקים בני 70–89, מהם 163 הראו סימנים של MCI. כל המשתתפים במחקר מילאו שאלון ובו נתבקשו בין השאר לפרט את הרגלי התזונה שלהם בשנה החולפת. שליש מהנבדקים במחקר ניזונו מ-600–1,526 קלוריות ליום, שליש ניזונו מ-1,526–2,143 קלוריות ליום ושליש ניזונו מ-2,143–6,000 קלוריות ליום. במסגרת המחקר הובאו בחשבון גורמים נוספים כמו גיל, מין, רמת השכלה והיסטוריה של שבץ ושל דיכאון.

מתוצאות המחקר עולה שאצל נבדקים שניזונו מהכמות הרבה ביותר של הקלוריות ליום הסיכון לחלות ב-MCI היה כפול.

"הממצאים תואמים למה שידוע לנו על גורמי סיכון למחלת האלצהיימר באמצע החיים", אמר פרופ' סם גנדי, מנהל שותף במרכז הר סיני לחקר מחלת האלצהיימר בניו יורק. "אנחנו יודעים שהשמנת יתר מעלה את הסיכון למחלת האלצהיימר ואנחנו יודעים שהגבלת קלוריות מורידה את הסיכון למחלת האלצהיימר, כך שנושא אכילת היתר עולה בקנה אחד עם הידע שלנו".

פרופ' דוד לוונשטיין מסכים. "מהמחקרים עולה יותר ויותר כי כל דבר שבריא ללב – בריא גם למוח. כשאנשים אוכלים יותר מדי עלולים להיות סיבוכים והסיכון לשבץ, לסוכרת ולמחלת האלצהיימר עולה". לוונשטיין הוא פרופסור לפסיכיאטריה ולמדעי ההתנהגות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת מיאמי מילר.

לוונשטיין ממליץ לרסן את מספר הקלוריות ולעסוק בפעילות גופנית בקביעות. "ככל שתאכלו יותר מאכלים מזינים במקום קלוריות ריקות, הסיכון למחלות מוח ולב יפחת משמעותית", הוא אומר.

ד"ר מארק ל' גורדון, ראש מחלקת נוירולוגיה בבית החולים הילסייד צוקר בגלן-אוקס שבניו יורק, אומר שהמחקר החדש לא יכול לומר לנו אם אכילת יתר מובילה לבעיות זיכרון. לדבריו ייתכן שבעיות הזיכרון הן דווקא אלה שגורמות לנו לאכול יותר מדי. לטענתו, המסקנה שיש להגביל את הקלוריות אינה מוצדקת, וכדי להגיע להקשרים אלו יש עוד כברת דרך לעשות.

ד"ר כריסטין טנגנרי, מרצה לתזונה קלינית במרכז הרפואי של אוניברסיטת רָש בשיקגו, אומרת שאנשים בשנות ה-70 וה-80 לחייהם לא צריכים לצרוך יותר מ-2,100 קלוריות ביום. עוד היא אומרת, שכל מי שצורך כמות רבה מזו של קלוריות נמצא בסיכון למחלות רבות.

ממצאים אלו הוצגו בכנס רפואי והם נחשבים ראשוניים, וטרם פורסמו בכתב עת רפואי.

מקור: http://www.webmd.com/alzheimers/news/20120210/overeating-may-raise-risk-memory-problems