שילובים מסוכנים- תרופות מאכלים ומה שבניהם

אווה שרון, רוקחת קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז מרכז משיבה על שאלות בנושא יחסי גומלין בין תרופות לבין עצמן ובינן לבין מאכלים והסכנות שבשילובים ביניהם.

איך נדע אם תרופה מסוימת יכולה להיות מסוכנת בשילוב תרופה אחרת?

ישנן מספר דרכים לברר על השפעות תרופה מסוימת בשילוב תרופה אחרת:

א. התייעצות עם הרופא שרשם את התרופה. חשוב לציין בפניו את כל מגוון התרופות, תוספי תזונה ותרופות ללא מרשם שהחולה נוטל.

ב. אפשר להתייעץ עם הרוקח בדבר שילובי תרופות. הדבר חשוב בעיקר בעת רכישת תרופות או תוספי תזונה ללא מרשם או ללא ידיעת הרופא המטפל.

ג. ניתן להסתכל בעלון של התרופה עצמה. בתוך העלון ישנו מידע אודות שילובי תרופות מסוכנים כמו גם מצבי מחלה שיש להימנע מהן בעת נטילת התרופה.

מהי ההשפעה של מיץ אשכוליות על תרופות?

מיץ אשכוליות נמצא כמעכב אחד המסלולים של פירוק תרופות הניתנות דרך הפה במערכת העיכול, מכאן חלה עליה בפעילות התרופה בגוף ואיתה גם תופעות הלוואי.

לדוגמא, אצל הנוטלים תרופה להפחתת כולסטרול simvastatin(סימוביל, סימבקור, סימבקסון) בשילוב מיץ אשכוליות -עלול להופיע כאב שרירים. נטילת תרופה להפחתת לחץ דם amlodipine(אמלו, נורבסק, אמלודיפין) בשילוב מיץ אשכוליות עלולה לגרום להופעת בצקת ברגליים או לירידה בלחץ הדם.

הפרדת זמני שתיית מיץ האשכוליות ממועד נטילת הכדור אינה מונעת את האינטראקציה ובנוטלים תרופות אלו רצוי להימנע משתיית יותר מכוס (240מ"ל) מיץ אשכוליות סחוט ביום, או אכילה של יותר ממחצית אשכולית/פומלית.

האם יש מזונות שעדיף שלא לשלב עם תרופות?

קוּמָדין היא תרופה המפחיתה את יכולת הגוף לייצר קרישי דם באמצעות חסימת הפעילות של ויטמין K  ובכך מסייעת למניעת היווצרות קרישי דם.

מזונות המכילים ויטמין Kעלולים לפגוע בפעילות התרופה קוּמָדין.

אין זה אומר שיש להימנע ממזונות המכילים ויטמין K, אך חשוב לשמור על תזונה עקבית, נטולת שינויים קיצוניים באכילת מזונות המכילים כמות גדולה של ויטמין זה.

אכילת מאכלים המכילים יוד (כגון אצות) בצורה פתאומית עלולים להוציא מאיזון מטופלים הנוטלים תרופות לאיזון בלוטת התריס (גם תת פעילות וגם יתר פעילות של הבלוטה).

חלב עלול לפגוע בספיגה של תוספי סידן, ברזל,  אלטרוקסין (תרופה לתת פעילות בלוטת התריס) הניתנים בסמוך ולכן קיימת המלצה על הפרדה של לפחות שעתיים בין שתית חלב לנטילתם.

יש גם הרבה דיונים סביב נושא אכילת סויה והשפעתה ההורמונלית. ייתכן שרצוי להימנע מצריכה גבוהה וקבועה של סויה במטופלות עם סרטן השָד או סרטן הרחם.

מה בנוגע לשילוב תרופות ואלכוהול?

קיימת קבוצת תרופות (בעיקר תרופות אנטיביוטיות מסוימות), שנטילתן יחד עם אלכוהול מוגדרת כאסורה עקב תגובה חריפה המתבטאת בסומק, דופק מואץ, זיעה קרה, קוצר נשימה, בחילה והקאה, כאב ראש עז, הפרעות בראייה, בלבול, עילפון ועוד. מומלץ איפה להימנע צריכת אלכוהול בזמן קבלת טיפול אנטיביוטי.

כמוכן, שתיית אלכוהול מופרזת עלולה לגרום להפרעה בתפקוד הכבד ובכך להגביר רעילות של תרופות שונות.

בנוסף, שילוב אלכוהול עם תרופות עלול לגרום לגירוי של מערכת העיכול ויצירת כיב מדמם. כמו כן הוא עלול להביא לירידה בלחץ דם או לגרום לדיכוי מערכת העצבים המרכזית (בתרופות בעלות השפעה על מערכת עצבים מרכזית).