שמחה ששון וגיל! הקשר בין שמחת חיים לזקנה.

באיזה גיל שמחת החיים מגיעה לשיאה? האם זה גיל הנעורים חסר הדאגות? האם אלו שנות ה-20 העליזות? מפליא לגלות, אך מחקר שנערך בנושא מגלה שדווקא גיל 70 הוא הגיל המאושר ביותר.

המחקר, אשר פורסם באתר psychology today,נערך באנגליה והתבסס על נתונים שנאספו בקרב בריטים. מהמחקרעולה כי רמות האושר משתנות בין התקופות בחיים השונות. שנות ה-20 מאושרות למדי, דבר הנמשך לתוך שנות ה-30, אך מגיע לשפל בשנות ה-40 לחייו של אדם. משם ישנה עליה מתונה אשר חוזרת להתאזן בגיל 60 (בעיקר אם הבריאות נשארת טובה) וכך יוצא שבני 70 מאושרים לעיתים אף יותר מבני 20.

כדי להבין את הממצאים, יש להכיר קודם את תפיסת תהליך הזקנה בחברה שלנו. בזמן שבחברות אחרות זוכים זקני השבט להערצת הצעירים וזקנתם מזוהה עם חכמת חיים וניסיון, בתרבות בה אנו חיים הזקנה נתפסת כחולשה ומזוהה עם חולי והיעדר חיוניות, גיל בו האדם מאבד יקירים לו ולבסוף אף מאבד את חייו שלו. ישנה תחושה כללית של בושה באוכלוסיה הבוגרת וניסיון "להעלים" אותם לבתי אבות ומוסדות סיעודיים.

אז איך קורה שדווקא בגיל זה מגיעה שמחת חיים לשיאה?
יתכן שהתשובה נעוצה בעובדה שבגילם, המבוגרים כבר לא נדרשים לעמוד בלחצי החיים והתמודדות עם אחריות. אין להם צורך לבסס לעצמם קריירה או לקיים הורות לדוגמא.
"יותר מכל, בולטת היכולת לשחרר. בגילם ועם ניסיון חייהם, הם למדו להעריך את חוזקותיהם וחולשותיהם ולמדו לשחרר את הצורך להיות מי שהם לא" טוען אנדרו אוסוולד, אחד מעורכי המחקר.
בגיל מבוגר אנשים מגיעים להבנה כי לא נותרו להם עוד שנים רבות, לכן הם אינם עסוקים בבניית עתידם ומקבלים את חייהם כפי שהם. העיסוק במראה ובחיצוניות הופך להיות שולי והם זונחים את התדמית החיצונית, דבר המסייע להם להתמקד בהווה וליהנות מכל רגע כאילו היה הרגע האחרון.
למעשה, הדברים מהם אנו מפחדים בגיל צעיר כמו איבוד שליטה והתמסרות, הם המפתח לאושר בגיל מאוחר יותר.

לעיתים ההגעה לתובנות אלה מלווה בכאב והתגובה אליהן מתבטאת בציניות ומרירות, או ניסיון נואש להשיב את הנעורים שהלכו ולא ישובו, אך מרבית האנשים המגיעים לגיל בוגר מגלים בעצמם אותנטיות מחודשת ומוצאים את האושר שבפנים.

החדשות הטובות הן כנראה שזקנה איננה נוראית כל כך, למעשה זה אפילו גיל ששווה לצפות לו. נכון, הבריאות כבר איננה בשיאה והאנרגיות יורדות, אךתקופה זועשויה להיות הזדמנותלשחרור וגילוי עצמי מחודש.

מקור: http://www.psychologytoday.com/blog/out-the-darkness/201112/happiness-in-old-age-why-are-those-over-70s-so-happy